Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Meriva


 

10-07-2010 - tekst Willem de Volder

Zeven jaar geleden konden we kennismaken met de eerste generatie Opel Meriva, een kleine ruimtewagen die duidelijk onder de zevenzits Zafira werd gepositioneerd. Sindsdien heeft het merk een belangrijke rol gespeeld in het compacte, ruimtelijke segment. Maar daar komt nu verandering in.

 

Die verandering is simpel inzichtelijk te maken als we naar de afmetingen kijken. De auto is in lengte maar liefst 24 centimeter gegroeid en heeft daarmee het oorspronkelijke segment verlaten. Sterker nog, de nieuwe Meriva zal nu meer moeten gaan concurreren met auto’s uit het segment van de Renault Scénic. Bij de ontwikkeling, die overigens een jaar langer heeft geduurd dan gepland, is sterk gekeken naar de gebruiksmogelijkheden van de Meriva. En toch zijn het de bijzondere deuren die vooral de aandacht trekken. Opel noemt ze FlexDoors, omdat ze in tegengestelde richting van elkaar openen. Dat zou bijvoorbeeld bij het plaatsen van kleine kinderen op de achterbank minder belastend zijn voor de rug. Opel heeft er niet voor gekozen om de B-stijl te laten vervallen, want dat zou constructief nogal wat wijzigingen hebben gevraagd. De B-stijl is zelfs behoorlijk solide van bouw, maar neemt daardoor het zicht naar opzij een beetje weg.

Interieurvolume
Opel heeft het begrip ‘Flex’ overal laten terugkomen. Zo is de over rails verschuifbare achterbank gedoopt tot ‘FlexRail’ en een aanpasbare opbergruimte in de middenconsole heet ‘FlexSpace’. Bovendien zal het niemand verbazen dat de enorme toename van de lengte een forse vergroting van de interieurruimte met zich meebrengt. Tegelijk is de grotere Meriva met minimaal 1.300 kg aan gewicht ook geen kleintje meer. Wie veel bagage wil meenemen, wordt niet tegengehouden. Het minimale volume is uit te breiden van 400 naar 1.500 liter als tot het dak wordt gestapeld. Zowel in- als exterieur dragen het nieuwe Opel-design dat vooral herkenbaar is van de Astra, een auto die ongeveer tegelijkertijd werd ontwikkeld. Opel laat echter de vleugelvorm zo kenmerkend van de Insignia en Astra achterwege. Verschil moet er zijn, want officieel is de Meriva nog steeds op Corsa-basis gebouwd. De gebruikte materialen komen allemaal bekend voor en zijn voldoende voor een auto van dit niveau. Op het stuurwiel zijn een aantal bedieningsknoppen geplaatst en de console wordt gevuld met een veelheid van knoppen voor audio, navigatie en klimaatbeheersing. De voorstoelen hebben een wat smalle en niet al te lange zitting, maar dat wordt door de zitpositie, die netjes rechtop is, gecompenseerd. Door de relatief grote wielbasis van 2,64 meter heeft de Meriva duidelijk aan comfort gewonnen. Het overhellen van de carrosserie in bochten wordt keurig binnen de perken gehouden en de stabiliteit op de snelweg is heel behoorlijk.

1,4-liter
Motorisch levert Opel uitsluitend 1,4-liter motoren. De instapmotor levert 100 pk, waarna twee turbomotoren met respectievelijk 120 en 140 pk volgen. Deze komen beter beslagen ten ijs. Vooral de krachtigste versie presteert prima, die overigens standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Momenteel biedt Opel nog geen zuinigheidstopper, maar die zit wel in de pijplijn. We praten dan over een 1.3 CDTI ecoFLEX met start/stop. Voorlopig moeten we het alleen doen met de 1.7 CDTi, die standaard is voorzien van een automaat. Uiteraard is een grotere dieselkeuze, ook met een handbak, op komst. De prijzen van de Meriva starten bij € 17.995,- en dat is behoorlijk scherp. Deze prijs is namelijk identiek aan de instapversie van het veel kleinere, voorgaande model. De duurste benzineversie is de 1.4 Turbo Cosmo die vanaf € 22.995,- op kenteken staat. De diesel met automaat begint bij € 25.495,-.

 


 

 

 


  

Opel Meriva 1.4 Turbo Cosmo

 

Prijs

21.995 euro

 

Vermogen

120 pk bij 4.800 t/min

 

Koppel

175 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

6,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

143 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

11,5 sec

 

Topsnelheid

188 km/h

 

Bagageruimte

397 liter

 


| Disclaimer