Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot 206+


image/jpeg

 

28-08-2009 - Wie dacht dat met de komst van de 207 de rol van de 206 wel uitgespeeld zou zijn, die had het volledig mis. Niet alleen hield Peugeot een aantal instapvarianten in het programma, de auto heeft nu zelfs een facelift gekregen en past prima in deze tijd met een verhoogde vraag naar compacte, zuinige auto’s zonder al te veel poespas. De 206+ begint aan z’n tweede leven.

Nu hebben ze dat bij Peugeot wel vaker geprobeerd, maar dat pakte helemaal anders uit. De 106 was destijds min of meer bedoeld als opvolger van de ijzersterke 205. Maar helaas kon de nieuwkomer niet in de voetsporen van dit succesnummer treden. Dus bleef de 205 nog jaren leverbaar en beleefde hij een ware revival toen werd aangekondigd dat de productie zou worden stilgelegd. Of de 206+ nu een zelfde weg inslaat, dat valt nog te betwijfelen. De auto valt keurig tussen de 107 en de 207, waar prijstechnisch een gat te vullen viel. Er kan worden gekozen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie, twee motoren en twee uitrustingsvarianten en dat levert uiteindelijk een vijftal varianten op.

Niet traag
Goed om eens met de basisversie op stap te gaan. Daarin huist de vertrouwde 1,1-liter. Een krachtbron die tegen het hedendaagse geweld niet opgewassen lijkt te zijn met een bescheiden vermogen van 60 pk. Maar het is maar net met welke instelling je achter het stuur van de 206+ kruipt. Alle versies blijven ruim onder de 1.000 kg gewicht en dat vertaalt zich met de basismotor in een top van 159 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 18,3 seconden. Dat lijkt traag, maar vooral rijdend in stadsverkeer kun je snellere acceleratietijden missen als kiespijn. De auto geeft helemaal niet de indruk langzaam te zijn. De enige opties in ons exemplaar zijn een radio met bediening aan de stuurkolom en airconditioning. En als deze installatie inschakelt, is dat wel te merken aan de trekkracht van de motor.


Interessante schakel
Om de 206 verkooptechnisch nog een zwieper te geven, is het uiterlijk op een aantal punten aangepast en het resultaat is beslist geslaagd. Zo sluit het front nu beter aan bij de 207 en andere nieuwere Peugeots. De voorbumper is helemaal nieuw inclusief het deel tussen de enorme luchtinlaat en de motorkap. Je moet recht van voren even goed kijken of je niet voor een 207 staat. Het profiel is uiteraard vertrouwd en aan de achterkant wordt het verschil vooral gemaakt door de nieuwe lichtunits met een modernere uitstraling. De aldus aangepakte 206 kan nog jaren mee en is in het huidige verkeer nog steeds een moderne auto.

Bij de tijd
Het interieur oogt vooral vertrouwd, want de wijzigingen die hier doorgevoerd zijn, moeten vooral op het niveau van materialen en kleuren worden gezocht. Ook het dashboard heeft wat andere elementen, maar schokkend is het allemaal niet. Ook hier is het opvallend hoe goed de 206 nog steeds bij de tijd is. Het is een echte no-nonsense auto met een fijn onderstel, voldoende comfort en een zeer behoorlijke standaarduitrusting. Stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling (zonder afstandsbediening) zijn al standaard net zoals twee airbags en elektrisch bediende voorportierruiten. Het zal niemand storen dat de buitenspiegels handmatig versteld moeten worden en dat de rugleuning slechts in één geheel kan worden neergeklapt. In ruil daarvoor biedt Peugeot de 206+ aan voor een zeer aantrekkelijke prijs. De 1.1 XR kost namelijk € 10.500,- los van eventuele acties die op dit moment gelden. Airco kost € 980,- en voor de geïntegreerde radio wordt € 400,- in rekening gebracht. De XS-uitvoering samen met de 75 pk sterke 1,4-liter motor komt op een meerprijs van € 1.100,-. De vijfdeurs carrosserie is € 600,- duurder en bij deze vijfdeurs kan het XS-uitrustingsniveau ook worden gekoppeld aan de 1,1-liter motor.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer