Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot 3008


image/jpeg

 

Nee, de Peugeot 3008 is geen SUV. Het is volgens de fabrikant, hoe kan het ook anders, een crossover. En waarom dan wel? Nou, anders dan zijn voorkomen wellicht doet vermoeden, ontbeert de 3008 vierwielaandrijving. Al heeft Peugeot (optioneel) wel een feature beschikbaar (Grip Control), waarmee de crossover iets makkelijker in de blubber kan geraken. Of hij er vervolgens ook uit komt, hebben we niet kunnen testen.


Over smaak valt niet te twisten. Het uiterlijk van de 3008 staat je wel of niet aan. Ook de crossover is getooid met die typische grote bek en verder is het min of meer qua uiterlijk een opgeblazen 308 SW. Het 308-gamma is inmiddels aardig compleet. Toch missen we, en wij niet alleen, met de komst van de 3008 nog één variant. Inderdaad, een zevenzitter. Niet getreurd, want op de autoshow van Frankfurt, komende september, presenteert Peugeot een dergelijk model. Nog even geduld, dus.

 

Dynamic Rolling Control

Na de eerste meters zijn we best onder de indruk. Het is geen kleine jongen en dat voel je ook wel tijdens het rijden, maar dankzij bijvoorbeeld een systeem als Dynamic Rolling Control (DRC) blijft ‘ie bij normale snelheden keurig overeind. We doelen dan natuurlijk op het hellen in bochten. DRC regelt de demping middels een centrale unit precies tussen de achteras. Neem je een bocht naar rechts, dan stroomt er meer vloeistof naar de schokbreker linksachter om het ‘hangen’ tegen te gaan, en vice versa. Het systeem is overigens alleen standaard op de krachtigste benzine- en dieseluitvoering.

Lineaire versnelling

Op motorisch vlak blijft Peugeot trouw aan de 308. Geen echte dikke motoren dus en dat is ook niet meer dan deze tijd. Al hebben we toch onze twijfels bij de 1,6-liter benzinemotor met 120 pk. De versie met turbo (150 pk) komt redelijk van zijn plek, maar is desondanks geen strepentrekker. De bekende sprint naar de honderd duurt 8,9 tellen en als topsnelheid behoort 201 km/h tot de mogelijkheden. Een turbogat is hem vreemd, je hebt eigenlijk niet het idee dat er een schoepenrad mee blaast. Versnellen gaat dan ook mooi lineair. En dat geldt ook voor de diesel. Dankzij een relatief hoog koppel voor de instapper, de 1.6 HDiF levert 110 pk en 240 Nm, doet hij voor ons gevoel niet eens zo gek veel onder voor de benzine turbomotor. Wel laat de diesel, ondanks zijn commonrail configuratie, iets meer van zich horen. Ook drukt het zwaardere dieselblok duidelijk meer op de voorwielen dat op zijn beurt meer gewicht legt in de elektrische stuurbekrachtiging. De zelfontbrander gaat relatief gunstig met het vloeibare goud om. Iedere honderd kilometer neemt hij 5,1 liter diesel tot zich, terwijl de 1.6 THP benzinemotor voor diezelfde afstand 7,4 liter verbruikt.

Grip Control

Verlaat je regelmatig de gebaande paden dan is het Grip Control (meerprijs vanaf € 600,-) wellicht een mooie optie. We hebben het helaas niet kunnen testen, maar volgens de fabrikant kom je beduidend verder op een onverharde ondergrond. Met een draaiknop in de middentunnel selecteer je afhankelijk van de ondergrond één van de vijf standen, waarna de geavanceerde slipregeling zichzelf aan de omstandigheden aanpast. Kies je voor Grip Control dan hang je vast de 16-inch wielen met Mud en Snow-banden. Niet echt een plaatje, maar wel functioneel. De Peugeot 3008 1.6 VTi (120 pk) is de uwe voor € 23.800,-. De 1.6 turbomotor THP moet minimaal € 28.650,- opbrengen. Dieselen kan vanaf € 28.100,- in de 1.6 HDiF. De sterkste diesel, oftewel de 2.0 HDiF met 150 pk kost € 32.450,-. Een airco, een gekoeld dashboardkastje en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn bij de prijs inbegrepen.

 

image/jpeg



  

| Disclaimer