Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot 308 CC 1.6 THP


image/jpeg

 

17-07-2009 - tekst Nile van Leeuwen 

Peugeot beheerst al jaren het segment van de coupé-cabriolet. Deze tweedeurs cabrioletversies met inklapbare hardtop zijn sinds de introductie van de eerste 206 CC, begin 2001, een daverend succes. Dat succes kent vooralsnog geen einde, want sinds kort staat namelijk de nieuwe 308 CC in de showroom. Met deze chique cabriolet ging AutoGids op zoek naar de zon.

 

Na honderdduizenden verkochte exemplaren mag Peugeot zich zo langzamerhand wel een specialist noemen op het gebied van de coupé-cabriolet met inklapbare hardtop. Met een relatief compacte en een ruimere CC-variant, biedt Peugeot twee alternatieven die letterlijk 365 dagen per jaar kunnen worden bereden. De nieuwe 308 CC is Peugeots nieuwste telg die het in de wereld van de cabriolet moet opnemen tegen bijvoorbeeld de Volkswagen Eos, de Renault Mégane CC en de Ford Focus CC. Op het eerste gezicht is de 308 CC zonder meer een fraaie verschijning. Hoewel diverse details erop duiden dat er geprobeerd is om de 308 CC een sportieve uitstraling te geven, past het woord elegant toch beter bij dit model. De voorzijde is onmiskenbaar Peugeot en ook de achterzijde is opvallend vanwege de – noodzakelijke – lange ‘kofferbak’. Zowel met dak geopend als gesloten ziet de 308 CC er gewoon goed uit. Niet voor niets zijn er in de afgelopen jaren zoveel CC’s langs de kassa gegaan. Ook vanbinnen heeft Peugeot veel aandacht besteedt aan een chique interieur, zoals diverse chromen details en mooie lederen stoelen.

 

Heerlijk cruisen

Eenmaal achter het stuur blijkt al gauw dat de 308 CC een ideale auto is voor de langere afstanden. De stoelen zitten uitermate comfortabel en alle luxe om het de bestuurder inclusief passagier zo aangenaam mogelijk te maken, zijn voorhanden. Met het dak open, de ramen omhoog en het windscherm direct achter de hoofdsteunen van de voorste twee stoelen, heb je nauwelijks ‘last’ van windgeruis. Met de cruise control op 130 km/h en de Franse zon op je bol is een rit naar Zuid-Frankrijk zeker geen vervelende. Mocht de temperatuur net even iets minder zomers zijn, dan beschikt de 308 CC over het zogenoemde ‘Airwave’, dat warme lucht in je nek blaast en dient als een soort warme sjaal. Tijdens een dergelijke lange rit is een koel drankje ook best lekker, alleen is er binnen handbereik geen enkele bekerhouder te vinden. Het klinkt ietwat pietluttig, maar in een Franse auto waarbij de nadruk op comfort ligt, voelt dit toch als een gemis. Wat geen gemis is, zijn de ruime opbergvakken in het dashboardkastje en onder de middenarmsteun, die automatisch worden afgesloten zodra de auto op slot wordt geklikt met het dak open. Daarnaast biedt de bagageruimte met het dak geopend altijd nog een schappelijke 266 liter.

 

Krachtige motor

In het vooronder vinden we een krachtige 1.6 THP benzinemotor, die 150 pk aan vermogen levert. Deze turbomotor verbruikt zo’n 7,5 l/100 km, zit goed geïsoleerd verborgen en levert ook bij lage toeren voldoende trekkracht. Daardoor hoef je relatief weinig te schakelen, wat eveneens bijdraagt aan het comfort. Qua stuurgedrag is de 308 CC geen uitblinker. Bij het vlot insturen moet de traction control al snel ingrijpen om deze 1.485 kilogram wegende cabriolet netjes binnen de lijnen te houden, mede doordat de demping wat soepeler is afgesteld. Al met al is de 308 CC een plezierige coupé-cabrio, waarin je met vier personen lekker van de zon kunt genieten, of in de koudere seizoenen gewoon dagelijks mee naar je werk kunt. Peugeot biedt voor de 308 CC drie uitvoeringen en naast de 1.6 THP tevens een 120 pk sterke 1.6 VTi en een 2.0 HDiF-dieselmotor met 136 pk.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer