Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot 5008


image/jpeg

 

23-11-2009 - tekst Willem de Volder 

Beter laat dan nooit. Een credo dat zeker voor de 5008 op gaat. Peugeot heeft jaren de kat uit de boom gekeken in het populaire compacte MPV-segment. Hoe goed is de samen met Citroën ontwikkelde 5008?

 

Oké, de 308 SW met z’n hoge daklijn heeft wel iets weg van een MPV, maar van verhoogde flexibiliteit in het interieur is geen sprake. Niet gek dus dat Peugeot het MPV-kunstje bij ‘specialist’ Citroën afkijkt. Vanwaar de dubbele nul in het midden van de typeaanduiding? Volgens de Fransen om aan te geven dat het een bijzonder model vormt binnen het bestaande gamma, een beetje in lijn met de 3008. Peugeot heeft voor het interieur in ieder geval de structuur van de 3008 overgenomen met de bijbehorende hogere middentunnel. Hierop is ook het korte pookje geplaatst. Peugeot beweert een zitpositie overeenkomstig een normale (lees: lage) auto te hebben geconstrueerd. Het stuur staat inderdaad minder vlak dan in bijvoorbeeld een Picasso, maar toch ervaar je de 5008 nog altijd als een MPV met een typische hoge zitpositie.

 

Uitsparing in dakhemel

Het meubilair voorin voldoet overigens prima. Achterin daarentegen zijn de vijf afzonderlijke stoelen aan de smalle kant. De twee achterste exemplaren (optioneel) verdwijnen in een handbeweging mooi in de vloer. Dankzij een uitsparing in de dakhemel kun je er als volwassen persoon mooi rechtop blijven zitten. En de bagage dan? Welnu, met alle stoelen bezet blijft er niet heel veel stouwruimte meer over. De vijfzitter kan maximaal 678 liter meeslepen en met louter beide voorstoelen in gebruik slokt de 5008 liefst 2.506 liter op (tot aan het dak). Zoals het een echte MPV betaamt grossiert de 5008 in opbergvakjes en -bakjes. Door het gehele interieur kun je 48 liter aan kleine spullen kwijt. De bak tussen de voorstoelen spant de kroon: met een inhoud van 10,5 liter groot genoeg voor twee halve liter flessen. Ook trots zijn de Fransen op de breedte van de laadruimte, zonder noemenswaardige hindernissen 1,34 meter, bereikt door de achterschokdempers nagenoeg horizontaal te plaatsen.

 

image/jpeg

 

Schakellui karakter

Het machinepark bestaat uit twee diesels en twee benzinemotoren. Peugeot biedt de 1,6-liter benzinemotor met 120 pk en een geblazen 156 pk variant die als 1.6 THP door het leven gaat. De turbokrachtbron levert al vanaf 1.400 toeren zijn maximale koppel van 240 Nm. Lekker schakellui rijden is geen probleem en als je de bevelen van de schakelindicator opvolgt ook een must. Net iets boven de 50 km/h word je al geacht het zesde verzet in te leggen. De sprint naar de honderd verloopt in 10,5 seconden. Met de 2,0-liter diesel is ook al weinig mis. Een stille motor die altijd voldoende trekkracht paraat heeft met 340 Nm vanaf 2.000 omwentelingen. De 1.6 THP komt wel wat comfortabeler voor de dag dan de 2.0 HDiF.

 

Serieuze stempel

Achteraf blijkt dat de keuze van het lichtmetaal een serieuze stempel drukt op de rijeigenschappen. De diesel rolt (optioneel) op 18-inch wielen, terwijl onder de 1.6 THP de standaard 16-inch exemplaren waren geschroefd. De 5008 stuurt overigens opvallend goed. De horizontaal geplaatste achterdempers doen hun werk naar behoren en houden het rollen van de carrosserie binnen de perken. Peugeot behoort zoals gezegd niet tot de pioniers in het MPV-segment. Toch hebben ze met de 5008 een verrassende nieuwkomer weten neer te zetten. De rijeigenschappen zijn bovengemiddeld goed en het bijzondere interieur kan ons ook wel bekoren. De 5008 is er vanaf € 24.550,- voor de 1.6 VTi. Met turbo (1.6 THP) is ‘ie exact vijf mille duurder. Dieselen kan vanaf € 28.450,- in de 1.6 HDiF en de 2.0 diesel kost € 33.150,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer