Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot 508 SW


 

06-10-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Met de introductie van de nieuwe 508 is Peugeot een nieuwe weg ingeslagen. Het model maakt ten opzichte van zijn voorganger, de 407, zelfs zulke grote stappen, dat je zowaar kunt praten over een revolutie in het D-segment.

 

Met de nieuwe 508 SW gaat Peugeot een hoop klanten binnenhalen. Daar waren we het na het zien van de eerste beelden al over uit. Het elegante koetswerk oogt zeer fraai en is in geen enkel opzicht te vergelijken met dat van zijn voorganger. Opvallend daarbij is dat het Franse merk definitief afscheid heeft genomen van de enorme ‘leeuwenbek’ die jarenlang als herkenbaar familiegezicht werd toegepast. Maar een aansprekend uiterlijk is zeker niet het enige punt waar Peugeot zijn pijlen op heeft gericht. Hij heeft zowel de 407 als de 607 vervangen en moet naast vele praktische mogelijkheden dus ook voldoende comfort bieden om klanten uit een hoger segment tevreden te stellen.

 

Kwaliteit
Al vanaf het moment van instappen is duidelijk merkbaar dat het begrip comfort wel erg serieus is genomen. Want we zijn best positief verrast. Vooral het kwaliteitsgevoel is enorm. Alles wat je ziet en aanraakt is dik in orde en hetzelfde geldt voor de afwerking. Dan de zitpositie. Je zit niet alleen in een overheerlijke zetel, maar het voelt tevens alsof de afstand tussen de bestuurderspositie en het dashboard behoorlijk groot is. Ondanks dat de vele luxevoorzieningen zich perfect binnen handbereik bevinden en het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel in jouw ideale stand staat, heb je dus een enorm gevoel van ruimte. De voorruit die opvallend ver doorloopt en het grote glazen panoramadak, dat zorgt voor veel lichtinval, versterken dit gevoel nog eens extra.

 

Ruimte
Al snel blijkt dat de 508 een geweldige kilometervreter is en je je als bestuurder niet druk maakt om honderd kilometer meer of minder. De praktische kant van de 508 SW zit ‘m vooral in de bagageruimte van minimaal 560 liter. Nadat je de elektrisch bedienbare achterklep (optioneel) opent, kun je de inhoud middels een hendel kinderlijk eenvoudig vergroten tot maximaal 1.598 liter. Ook handig zijn de vele opbergvakken en het gekoelde dashboardkastje. De 508 SW is dan ook een topper om met het hele gezin op vakantie te gaan.

 

HDi

Voor deze test reden wij met een 140 pk sterke 2.0 HDi dieselmotor, gekoppeld aan een zeer soepele, handgeschakelde zesbak. Ondanks het feit dat deze krachtbron op korte termijn wordt vervangen door de 2.0 HDi met 163 pk, die overigens al wordt geleverd in combinatie met een automatische transmissie, bewijst het blok dat Peugeot op dieselgebied voorop loopt. Zo kom je in geen enkele situatie vermogen en trekkracht tekort en je rijdt zomaar 150 km/h zonder dat je het überhaupt in de gaten hebt. Nog opvallender is hoe stil deze diesel is. Bij stationair toerental hoor je hem helemaal niet en eenmaal op toeren klinkt hij net als een benzinemotor. Qua verbruik moet je rekening houden met zo’n 6,5 l/100 km, waardoor je op een volle tank diesel ruim 1.000 kilometer kunt afleggen. Na een week sturen weten we waarom de 508 nu al tot de verkooptoppers in zijn segment behoort. Deze auto kunnen we in één woord samenvatten: subliem.

 

 

 

 

 


  

Peugeot 508 SW

2.0 HDi Allure

  

Prijs

40.305 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

340 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

130 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,2 sec

 

Topsnelheid

223 km/h

 

Bagageruimte

560 liter

 


| Disclaimer