Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot Partner Pick-up


 

11-1-2012 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

Zeldzamer dan een Maserati, meer laadruimte dan een MPV, lekker hoge zit en nooit last van bumperklevers. Oh ja: en een geweldig haakje voor het plastic tasje van de afhaalchinees. Eerlijk gezegd wilden we een Peugeot Partner met gesloten laadruimte testen, maar door een speling van het lot stond er een Partner Pick-up klaar bij de importeur. Een van de zeldzaamste verschijningen op de Nederlandse wegen…

Eigenlijk maakt het voor het testgedeelte van het verhaal niet zo veel uit. De Pick-up rijdt namelijk vrijwel exact hetzelfde als de bestelversie. De Pick-up levert vooral veel nieuwsgierige blikken op van collega-aannemers, -klusjesmannen en -tuiniers. Er rijden natuurlijk best wel pick-ups in ons land maar de Partner is kleiner dan de meeste en hij oogt (hoe zal ik dat eens tactvol zeggen) rank en fragiel. De bak meet 1.74 bij 1.80 meter en heeft dertig centimeter hoge neerklapbare zijborden. Dat betekent dat hij met gemak twee standaardpallets kan bevatten. Een minpunt aan de bak is de dop van de brandstoftank, die aan de linkerkant in de bak uitkomt en door carrosseriebouwer Van den Born van een soort schoorsteen is voorzien ter bescherming. Ziet er raar uit en zal wel met typegoedkeuringen te maken hebben. Aannemers die het niet zo nauw nemen, zagen die pijp gewoon een halve meter korter en gebruiken de overkapping als vogelhuisje.
Tijdens de testweek heb ik me wel honderd keer afgevraagd wie of welke bedrijven nou iets zouden hebben aan de Partner Pick-up. Het ligt voor de hand dat tuiniers en stratenmakers er een fijne auto aan hebben. Ook iemand die crossmotoren of grasmaaiers of minigraafmachines vervoert komt in aanmerking. Ik zou deze potentiële kopers wel aanraden om van tevoren met hun dealer af te spreken om bij de bak sjorogen of een huifje te leveren. Hij is trouwens ook leverbaar als kieper. Particulieren zie ik niet zo gauw een Partner Pick-up aanschaffen, al moet ik zeggen dat hij geweldig van pas kwam bij het vervoer van een fiets en een fitnessapparaat. Het probleem van een pick-up is natuurlijk dat je er niks van waarde in kan laten liggen. In Nederland mag je ook geen passagiers meenemen in de bak, terwijl je er in Afrika of Zuid-Amerika een geweldige zestienpersoons-cabriolet mee hebt.
Zo’n bak achterop heeft nog twee onvermoede voordelen. Ten eerste heb je een fantastisch zicht naar achteren omdat je met je neus tegen de achterruit zit wanneer je je hoofd omdraait. Ten tweede laat iedere gewone automobilist het wel uit zijn hoofd om kort achter je te rijden. Bumperklevers hebben namelijk een enorm bord voor hun hoofd van de achterklep. Zien helemaal niks.

 


De Peugeot Partner rijdt erg prettig. De dieselmotor heeft een heleboel trekkracht en de bak schakelt soepel als boter. Hij maakt iets meer lawaai dan een personenauto, maar dat mag. Het korte pookje van de vijfbak zit op een fijne plek aan het dashboard geplakt. In ons testexemplaar zat een cruisecontrol en dat is erg ontspannend na een lange dag plantsoenen wieden. De stoelen zitten vrij rechtop maar ze bieden veel steun en ontspanning. De Partner heeft naar verhouding weinig elektronica, en dat is handig want dan kan er ook weinig kapot. Het voornaamste verschil tussen een werkauto en een zakenauto is dat de werkauto na verloop van tijd dichtslibt met briefjes, pennen, schroefjes, boutjes, boterhamzakjes, opdrachtbonnetjes, gereedschap enzovoort. De Partner heeft daarom tientallen slimme opbergvakjes, plus de haak aan de rechterkant van de middenconsole om de plastic tas met afhaaleten te borgen.
Conclusie: er zullen niet veel bedrijven of particulieren kiezen voor de Pick-up, maar de Peugeot Partner als gesloten bestelauto is helemaal in de haak. Tijd voor Partner-ruil?

De Peugeot Partner Pick-up kost 27.111 euro inclusief BTW en BPM. Er is al een Partner vanaf 17.267 euro incl.

 

Links in het bakje zie je de overkapping van de tankdop.

 



  

| Disclaimer