Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot RCZ


 

22-12-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Peugeot deed vriend en vijand verbazen door de RCZ definitief in productie te nemen. De sportieve 2+2 coupé is voor Peugeot-begrippen een vreemde eend in de bijt, maar daarom juist extra spannend. Wij waren dan ook reuze nieuwsgierig naar Peugeots nieuwe eyecatcher.


Slechts drie jaar geleden werd er een conceptversie van de RCZ getoond tijdens de IAA in Frankfurt, die hoge ogen wist te gooien bij de bezoekers. Hier was Peugeot natuurlijk niet ongevoelig voor, maar dat het spectaculaire model daadwerkelijk in productie zou worden genomen, had niemand verwacht. Wat de RCZ extra bijzonder maakt, is dat opvallend veel designelementen van het originele concept het productiestadium hebben bereikt. Zo is het koetswerk nog altijd voorzien van een zeer fraaie, dubbele welving in de achterruit en gepolijste aluminium dakbogen. Het behoeft geen verdere toelichting dat het prachtige lijnenspel van de RCZ voor extreem veel aandacht zorgt. Want waar je ook rijdt of geparkeerd staat, werkelijk iedereen kijkt.

Stijlvol vanbinnen
Eenmaal achter het stuur merken we dat een perfecte zitpositie al gauw gevonden is. De sportstoelen zitten uitstekend, bieden voldoende steun en het stuurwiel is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. Het dashboard kennen we van de 308, maar in de RCZ is het met leer afgewerkt en zorgen diverse chromen delen en een analoog klokje op het instrumentenpaneel voor een stijlvolle uitstraling. Officieel is de RCZ een 2+2 coupé, maar de twee zitplaatsen achterin zijn vrijwel te verwaarlozen. Vanwege de beperkte hoofd- en beenruimte vinden daar namelijk alleen kleine kinderen hun zit. Aan de andere kant is de leuning van het achterbankje neer te klappen, waardoor de bagageruimte van 321 liter nog eens extra is uit te breiden en dat is toch vrij fors voor een dergelijke coupé.

1.6 THP
Peugeot levert de RCZ in drie versies, waarvan wij met de lichtste, 156 pk sterke 1.6 THP op pad gingen. Op papier wellicht niet de meest spectaculaire krachtbron, maar over de prestaties zijn we dik tevreden. De RCZ weegt immers 1.250 kilo en de 1,6-liter turbomotor doet hem dan ook lekker vlot accelereren. Binnen negen seconden sprint hij van 0-100 km/h en bij 215 km/h is de koek pas op. Tevens laat de handgeschakelde zesbak zich prima bedienen. De stuureigenschappen verdienen echter de meeste complimenten. De besturing van de voorwielaangedreven RCZ is haarscherp, het onderstel biedt een rotsvaste wegligging en hij onderstuurt alleen als je het écht te bont maakt. Wat we echter missen, is het karakteristieke sportwagengevoel. De 1.6 THP is namelijk muisstil en ook de dubbele uitlaatpijp laat geen kuchje horen. Het ontbreken van een brullende motor neemt niet weg dat de RCZ waanzinnig veel rijplezier met zich meebrengt. Temeer, omdat het onderstel niet alleen sportief, maar ook nog eens opvallend comfortabel is. Zo heeft de RCZ geen enkele moeite met verkeersheuvels en is hij een uitstekende reisgenoot voor het afleggen van lange afstanden.

Prijsstelling

De RCZ heeft de uitstraling van een coupé die ruim 50.000 euro kost, maar de vanafprijs is slechts 31.900 euro! Standaard is hij uitgerust met tal van luxueuze voorzieningen, zoals onder meer climate control, parkeersensoren achter, een radio/cd/mp3-speler met USB-aansluiting en een bluetooth carkit. Ook zijn vier airbags, EPS, ASR en Hill Start Assist standaard inbegrepen. Voor meer luxe zijn er diverse optiepakketten beschikbaar, zoals een leerpakket en een Peugeot Connect 3D navigatiepakket (beide 2.700 euro). Gezien het prijskaartje is de Peugeot RCZ dan ook een aantrekkelijk alternatief in het segment waar de Audi TT de scepter zwaait.

 

 

 

 


  

Peugeot RCZ 1.6 THP

 

Prijs

31.900 euro

 

Vermogen

156 pk bij 5.800 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.400 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

155 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,3 sec

 

Topsnelheid

215 km/h

 

Bagageruimte

321 liter

 


| Disclaimer