Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Range Rover Evoque


 

14-12-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Alle Range Rovers hadden een ding met elkaar gemeen: groot formaat, superluxe, bijzonder comfortabel en alleen weggelegd voor grootverdieners. U leest het goed, dat hadden ze. Want inmiddels is er een rasechte Range Rover met alle bekende eigenschappen, maar dan een maatje kleiner en met een vriendelijker prijskaartje. De nieuwe Evoque is voor een veel grotere groep bereikbaar, maar ja… Hoe rijdt dat dan?

Het verhaal van de nieuwe Range Rover Evoque begon vier jaar geleden al. Toen lanceerde moederbedrijf Land Rover de LRX Concept. Hoewel het in eerste instantie om een futuristische Land Rover Freelander leek te gaan, was het dus een voorbode van de Evoque. En dat is maar goed ook, want een kleiner model dat voor een grotere groep mensen bereikbaar is, kan submerk Range Rover goed gebruiken. Niet alleen om de verkoopaantallen een boost te geven, maar ook voor het imago. De Evoque wordt louter met viercilinders geleverd en weegt niet meer dan 1.650 kilo. Naast het aankoopbedrag worden dus ook de kosten van brandstof en wegenbelasting binnen de perken gehouden. Voor de fabrikant betekent het een grote stap in het terugdringen van de gemiddelde CO2-uitstoot over de hele linie. Een betere verkoopstart had Range Rover in ieder geval niet kunnen wensen, want voordat de Evoque bij de dealer stond, bestelden zo’n 450 mensen hem al uit de folder.

Expressief
Qua formaat en aandrijving is de Evoque dus een buitenbeentje. Maar ook qua looks. Het model is beslist geen kleine Range Rover Sport. In tegenstelling tot de Range Rover Sport en Vogue oogt de Evoque namelijk aanmerkelijk expressiever. Het design is gedurfd, de raampartij is relatief laag en hij heeft een opvallend klein achterruitje. Samen met de aflopende daklijn, grote achterspoiler en enorme wielen laat de Evoque zich met niets vergelijken. De expressieve uitstraling komt bij de driedeurs-versie het beste tot uiting. Wij reden echter met een vijfdeurs en voordat we überhaupt zelf een mening hadden gevormd, hadden we na een paar uur rijden al de zoveelste enthousiaste reactie van een medeweggebruiker te pakken. Ja, de Evoque wekt sympathie op en geen afgunst zoals dat bij een dikke Range Rover Sport in een foute kleur vaak wel het geval is.

Luxueuze ambiance
Behalve de uitstraling zijn we ook over het interieur erg te spreken. Wij reden met een Prestige-uitvoering, waarbij de nadruk volledig op luxe ligt. En dat is te merken ook! Open een deur en je wordt overdonderd door zeer hoogwaardige materialen, een prachtig afgewerkt dashboard, een dito middenconsole en sfeervolle dashboardverlichting. Precies zoals je van Range Rover verwacht. Vooral ’s avonds laat het onderscheidende karakter duidelijk van zich spreken. Dat begint al bij de fraai vormgegeven led-verlichting aan de voor- en achterzijde en de blauw verlichte dorpels. En wat dacht je van het silhouet van de Evoque dat vanuit de buitenspiegel op straat wordt geprojecteerd als je de auto openklikt! Verder zien we een aantal zaken die we kennen van zustermerk Jaguar, zoals de automaatknop en het navigatiesysteem. Het comfort van de Evoque zit ’m voornamelijk in de heerlijke lederen stoelen, de hoge zitpositie en het lage geluidsniveau. Echt, je rijdt honderden kilometers op een dag en je hebt het nauwelijks in de gaten. Mensen die achterin plaatsnemen, zullen dat beamen. Vanwege de hoge taillelijn en het kleine glasoppervlak lijkt het in eerste instantie aan de krappe kant, maar als je hebt plaatsgenomen, merk je dat er gewoon voldoende hoofd- en beenruimte voorhanden is. Bovendien biedt de Evoque een minimale bagage-inhoud van 575 liter. Ideaal voor de stijlvolle familieman of –vrouw.

 



Lichtvoetig
Uiteraard zijn de aandrijflijn en het onderstel verantwoordelijk voor het rijgedrag en wat dat betreft heb je in een SD4 niets te klagen. Op de eerste plaats levert de 2,2-liter dieselmotor 190 pk en een riant koppel van 420 Nm. In combinatie met een zijdezachte automaat die alert reageert en uitstekend z’n werk doet, zit je razendsnel op volle snelheid, zonder dat de viercilinder het uitschreeuwt. Bevalt allemaal erg prettig. Maar dan het rijgedrag. De vierwielaangedreven Evoque stuurt wonderbaarlijk goed en veel directer dan wij ooit hadden gedacht. Zonder dat het een moment oncomfortabel wordt, ligt hij als een blok op de weg en ook van overhellen is nauwelijks sprake. Sportief en lichtvoetig kun je het zeker noemen, al moeten we zeggen dat het comfort toch overheerst. De verschillende offroad-functies waarmee een bepaald type ondergrond kan worden geselecteerd, hebben we achterwege gelaten. Tuurlijk, het is en blijft een Range Rover, maar ons inziens zijn er in Nederland nauwelijks mensen die een Evoque kopen vanwege de terreineigenschappen. Deze auto hoort thuis op het asfalt!

Vanaf 42.900 euro
Valt er dan nog wat te zeuren? Ja, want de enorme buitenspiegels ontnemen erg veel zicht, de bedieningsknoppen op het stuurwiel maken een ietwat goedkope indruk (in tegenstelling tot de rest van het interieur!) en het navigatiesysteem is te ver van de bestuurder verwijderd. Dat ziet er wel prachtig uit, maar je moet behoorlijk naar voren leunen om de touchscreen te kunnen bedienen en dat wordt na verloop van tijd vervelend. Desondanks is de Range Rover Evoque een geweldige nieuwkomer in het compacte SUV-segment. Met prijzen vanaf 42.900 euro (65.900 euro voor de 2.2 SD4 5-deurs Prestige automaat) staat hij scherp in de markt, hij is lekker anders, hij rijdt fantastisch en brengt een batterij aan luxevoorzieningen met zich mee. Oh ja, en de buurman vindt hem ook leuk.

 

 

 

 

 

 


  

Range Rover Evoque

2.2 SD4 4WD Prestige

  

Prijs

65.900 euro

 

Vermogen

190 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

420 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

169 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

7,9 sec

 

Topsnelheid

195 km/h

 

Bagageruimte

575 liter

 


| Disclaimer