Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Range Rover V8 Supercharged


image/jpeg

 

23-02-2010 - tekst Toine Damo 

De vernieuwde Range Rover blijft onveranderd een stijlicoon. Eens kijken of de V8 Supercharged past bij dat imago.

 

Waar zijn Duitse collega’s vaak wat poenerig overkomen, weet de Range Rover iedereen, inclusief de helden op geitenwollen sokken, voor zich te winnen. We hebben geen enkele afkeurende blik kunnen bespeuren. Hoe komt dat toch? Welnu, dat is volgens ons volledig te danken aan zijn Engelse afkomst. De gemiddelde, welgestelde Engelsman houdt nu eenmaal van stijl, maar niet zozeer van opvallen. Het exclusieve sportwagenmerk Aston Martin, ook Engels, heeft een vergelijkbare inborst met die van de Range Rover. Waar een willekeurig model van concurrent Ferrari extrovert en flamboyant voor de dag komt, manifesteert een Aston zich eerder ingetogen. Wat ons betreft een pluspunt. Afijn, de Range Rover. Land Rover heeft zijn verkoopwonder vernieuwd. Het betreft een subtiele metamorfose. En geef het merk eens ongelijk, gezien het succesvol bewezen concept. Zo noteren we een nieuwe grille en een gewijzigde voorbumper. Verder zijn de koplampen en achterlichten intern anders vormgegeven en van leds voorzien. De grille en luchtroosters zijn overigens afgewerkt in de metaalkleur ‘Titan Silver’. Erg fraai. Als we op een afstandje de Range Rover observeren, valt temeer op dat dit een kolos van een auto is. Hij is dan ook liefst 4,972 meter lang, 2,034 meter breed en 1,878 meter hoog. Wie denkt dat het daardoor lastig manoeuvreren is, heeft het mis. Parkeren blijkt kinderspel dankzij vijf camera’s rondom, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en parkeerassistentie vóór en achter.

 

Verwennerij

U merkt het al, we hebben plaatsgenomen in de V8 Supercharged Autobiography. Die laatste toevoeging ‘Autobiography’ staat garant voor verwennerij van de bovenste plank. We genieten van een interieur dat grotendeels is uitgevoerd in het meest exclusieve leer. Het dashboard, de kleppen van de dashboardkastjes, het paneel rond de centrale ventilatieroosters, de portierpanelen, het gedeelte achter het stuurwiel en zelfs het paneel voor de knie-airbag van de bestuurder is van leer. Afgezien van dit wonderschone pakket, valt ons verder het infotainment-touchscreen op, waar een keur aan mogelijkheden onder schuil gaat. Onder hen schaart zich het dual view. Dat houdt in dat bestuurder en voorpassagier tegelijkertijd op hetzelfde display naar twee verschillende functies kunnen kijken. Mijn buurman kijkt bijvoorbeeld naar een dvd, terwijl ik het navigatiesysteem gebruik. Bizar, toch? Verder een groot compliment voor het audiosysteem van harman/kardon, dat ons van superieur geluid voorziet.

 

image/jpeg

 

510 pk

Dat de Ranger Rover de meest capabele en luxueuze vierwiel aangedreven terreinwagen is, staat buiten kijf. Off-road zijn we niet gegaan, maar afgaande op de reputatie van zijn voorgangers en het aantal hulpsystemen om het onverhard te trotseren, twijfelen wij niet aan zijn terreincapaciteiten. Op verhard, oftewel asfalt, zijn we daarentegen wel geweest. Wat een feest! Onder de motorkap huist namelijk een beul van een motor. Een supercharged V8, goed voor 510 pk. U leest het goed. De vernieuwde achtcilinder is 29% sterker en 7% zuiniger en schoner dan zijn voorganger. Hij brengt deze 2.610 kg wegende mastodont op ongehoord kwieke wijze in beweging. Even wat cijfers om het enigszins te kunnen bevatten: 0-100 km/h in 6,2 seconden, een topsnelheid van 255 km/h en 625 Nm tussen de 2.500 en 5.500 toeren! Daar stelt hij een gemiddeld verbruik van 14,9 l/ 100 km tegenover. Het is gelukkig niet zo dat we om de haverklap moesten tanken, want de tankinhoud bedraagt 104,5 liter. De V8 is gekoppeld aan een verbeterde zestraps automatische transmissie, die voortreffelijk dienst doet.

 

Eén opmerking

De hoge zitpositie draagt bij aan het goede zicht rondom. Rijden in de Range Rover went snel. Het credo luidt gelukkig niet enkel ‘rechtzodiegaat’. Ook het bochtenwerk schuwt hij niet. De luchtvering en de dynamische stabiliteitscontrole weten het overhellen en over- of onderstuur tot een minimum te beperken. Enig minpuntje zijn de remmen. We hebben toch nog iets gevonden! Met een dergelijk vermogen hadden ze wat meer mogen ‘bijten’. Dat geeft net even meer vertrouwen op hoge snelheid. Maar verder zijn we gewoon bijzonder onder de indruk geraakt. Niets dan lof. Is die 510 pk dan niet wat teveel van het goede voor dit type auto? Toegegeven, zoveel vermogen is geen must. Aan de andere kant, het rijgedrag kent daardoor ongekend veel souplesse. En, misschien nog wel belangrijker, het draagt bij aan het superieure gevoel dat de Range Rover oproept. Wie het budget heeft: de V8 Supercharged staat vanaf € 170.900,- op kenteken, de Autobiography vanaf € 189.900,-.

 

 

 

image/jpeg


  

| Disclaimer