Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault Clio 20th Anniversary


 

15-09-2010 - tekst Lars Bouten 

De Clio viert dit jaar z’n twintigste verjaardag. Renault Nederland heeft daarom een speciaal jubileummodel op de markt gebracht onder de naam 20th Anniversary.

 

Van de Clio zijn sinds de introductie in 1990 al meer dan één miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. Een succesvol model dus, die Clio. Nu, 20 jaar later, zijn we alweer aan de derde generatie toe van Renaults op één na kleinste. En er is een hoop veranderd in die twee decennia. Woog de eerste generatie amper 800 kilogram, ons testexemplaar legt 1.100 kilogram op de wegschaal. Ook qua afmetingen zijn de verschillen aanmerkelijk. De huidige generatie is 403 cm lang en 171 cm breed, de oer-Clio zet hier de bescheiden maten van 371 cm aan lengte en 166 cm in de breedte tegenover. Waarden die bijna worden benaderd door de Twingo.

 

TomTom
Over naar de orde van de dag. Want waarin verschilt de 20th Anniversary eigenlijk ten opzichte van een gewone Clio? Ten eerste zijn daar de 20th Anniversary badges op de deurstijlen. Vanbuiten vallen ook de 16-inch lichtmetalen wielen ‘Lyria’ op, al is ons exemplaar voorzien van het type ‘Dark’ die de auto een lekker stoer voorkomen geven. Ook zijn de handgrepen meegespoten in de carrosseriekleur. Vanbinnen zijn de aanpassingen wat minder waar te nemen. Ze beperken zich tot stiksels op het dashboard en een in hoogglans zwarte middenconsole. Bovenop diezelfde middenconsole ontvouwt zich bij het starten een nogal opmerkelijk schouwspel voor een auto in deze klasse. Er komt namelijk een heus navigatiesysteem tevoorschijn. Geïntegreerd en al. Deze 5,8-inch grote routebegeleider van TomTom werkt prima en zit in de standaarduitrusting van deze uitvoering. Wat nog meer tot de standaarduitrusting behoort, zijn automatische airconditioning, Renault Handsfree Card en een uitgebreid audiosysteem inclusief USB/mp3-aansluiting. Op veiligheidsgebied beschikt de jubileumuitvoering over ESP en TCS, zes airbags en een regen- en lichtsensor.

Turbomotor
Maar hoe rijdt dat nou? Goed. Erg goed zelfs. Helemaal met die motor die wij ter beschikking hadden. Deze 1,2-liter motor heet officieel TCe100 en maakt van de Clio een lekker giftig karretje. Door de toevoeging van een turbo heb je maximaal 100 pk en 145 Nm onder je rechtervoet. Die laatste waarde komt al bij 3.000 toeren vrij en zorgt ervoor dat je niet constant hoeft te schakelen om de gang er een beetje in te houden. Sturen doet de Renault ook goed, al had de bekrachtiging wel iets minder gemogen. Prima voor het parkeren en voor in het alledaags verkeer, maar op hogere snelheid voelt het prettiger als het sturen wat zwaarder gaat. Maar een kniesoor die daar op let, want als je echt hard wilt rijden, dan ga je voor een zwaarder sturende RS. Dat betekent overigens niet dat de Clio niet van bochten houdt, want het onderstel is erg goed uitgebalanceerd. Comfortabel wanneer nodig, maar ongekend veel grip in snelgenomen bochten. Zowel op een kleine rotonde als in een lange doordraaier. Eigenlijk scoort de auto op alle punten een ruime voldoende en laat hij nergens steken vallen. Op naar het volgende miljoen!


 

 

 


  

Renault Clio TCe 100 20th Anniversary

 

Prijs

17.290 euro

 

Vermogen

100 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

145 Nm bij 3.000 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

137 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

11,0 sec

 

Topsnelheid

184 km/h

 

Bagageruimte

288 liter

 


| Disclaimer