Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault Laguna Coup? 2.0 dCi GT


image/jpeg

 

27-08-2009 - De handen gaan vrijwel direct op elkaar bij het zien van de Laguna Coupé. Hoog tijd voor een nadere inspectie.

 

Het is Renault gelukt een betaalbare, begeerlijke coupé op de markt te brengen. De belijning is zonder meer geslaagd. De dik aangezette heupen doen zelfs aan een willekeurig Aston Martin-model denken. We vinden de achterzijde nóg exclusiever ogen dan de voorzijde, die er overigens ook mag wezen. De grille die over de volle breedte loopt, toont aan dat de Laguna Coupé een auto is om rekening mee te houden. Voorbijgangers herkennen in de Renault eveneens een exclusieve auto, want geregeld kijken mensen toch even om.
Zo spannend als de coupé van Franse makelij uiterlijk oogt, zo bescheiden is hij vanbinnen. Voorzien van mooie materialen, dat wel, maar er had gevoelsmatig meer ingezeten.
De stoelen zijn van forse snit en weten ons al snel te behagen. Jammer dat het aantal opbergvakjes wat beperkt blijft. Wel is de bagageruimte met 423 liter fors te noemen voor een coupé.

Kleine draaicirkel
De importeur heeft ons een GT-versie meegegeven, wat inhoudt dat deze Laguna Coupé is voorzien van vierwielbesturing. Het klinkt wat James Bond-achtig, maar het heeft weldegelijk zijn positieve uitwerking op het rijgedrag. De Laguna is merkbaar wendbaarder, want de draaicirkel is vergelijkbaar met die van een kleine stadsauto. Tot 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting, daarboven sturen ze mee. Als we de Laguna Coupé stevig een bocht insturen, wordt direct duidelijk dat hij moeilijk van z’n stuk te krijgen is. Overstuur kent de Laguna Coupé niet.

Voldoende pit
Onder de motorkap treffen we de 180 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder diesel aan. Een prima krachtbron, die de Laguna Coupé voldoende pit meegeeft. Tijdens het rijden vinden we de koppeling iets aan de zware kant. Wellicht dat daar bewust voor gekozen is in het kader van het sportieve rijkarakter. De versnellingspook laat zich daarentegen niet ferm genoeg bedienen. Dankzij het hoge koppel is het bij elk gewenst toerental fijn accelereren. De standaardsprint rondt hij af in 8,5 seconden en hij vindt zijn Waterloo bij 223 km/h.

Luxegevoel
Een coupé koop je niet om zijn praktische gebruiksgemak, maar omdat dit type auto nét even meer luxegevoel weet over te brengen. In dat opzicht is de Laguna Coupé geslaagd, want het ontwerp en de vierwielbesturing zijn van grootse klasse. En dan de prijs: € 44.200,-. Wil je iets speciaals en tegelijkertijd niet te diep in de buidel tasten, dan is de Laguna Coupé 2.0 dCi GT een uitstekende kandidaat.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer