Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault M?gane CC


 

18-10-2010 - tekst Lars Bouten 

De eerste generatie Mégane CC ging alweer een tijdje mee en met herziene versies van de gehele Mégane-reeks, is de komst van de nieuwe coupé-cabriolet geen verrassing. Maar dat hij als laatste komt, betekent zeer zeker niet dat het de minste is.

 

Het principe van een coupé-cabriolet dat je met het gesloten dak eigenlijk in een volwaardige coupé zit is leuk, maar er gaat toch niets boven open rijden. Want daarvoor koop je een cabriolet. Om lekker met de wind door de haren en de zon op de bol rustig te cruisen. Maar, het is een geruststellende gedachte dat je met de kap omhoog een stuk meer comfort geniet dan vergelijkbare cabriolets die over een stoffen kap beschikken.

Elegant
Laten we ons eerst concentreren op het geheel nieuwe jasje van de Mégane. Want, eerlijk is eerlijk, CC’s zijn over het algemeen een fashion item. Auto’s waarin de bestuurder over het algemeen in gezien wil worden. En die moeten er dan natuurlijk appetijtelijk uitzien. De Mégane doet dat. Zijn voorganger was al geen lelijkerd, maar begon toch wel wat gedateerd aan te doen. Daar is bij de nieuweling totaal geen sprake van. Chic, elegant en modieus zijn termen die de Renault het best omschrijven. De neuspartij deelt de cabriolet met de andere telgen uit de Mégane-familie, waar met name de grote koplampen opvallen. Dit ziet er zowel elegant als sportief uit. Maar de auto komt en profil gezien het best tot z’n recht. Dicht is het een fraaie coupé, waar – in tegenstelling tot sommige andere CC’s – de verhoudingen precies kloppen. Het fraaie, donker getinte glazen dak van bijna 1 m2 draagt sterk bij aan het chique uiterlijk. En met de kap naar beneden staat er mooie, volwaardige cabriolet. Ook met de bilpartij is niets mis, maar doet in vergelijking met de rest van de auto wat ‘gewoontjes’ aan. De modieuze kleur Blanc Nacre waarin onze testauto is uitgevoerd, staat ‘m fraai maar je moet er wel van houden. De 17-inch lichtmetalen waarop de Mégane staat, zijn standaard in de Privilège-uitvoering.

Intuïtief
Een fraaie buitenkant is leuk, maar 99% van de tijd kijk je toch tegen de binnenkant van de auto aan. Een mooi interieur geniet dus ook de voorkeur. Wat dat betreft word je niet teleurgesteld in de CC. De afwerking is prima en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. De vlak voor de transmissie geplaatste bediening van het Carminat TomTom navigatiesysteem werkt erg intuïtief. De draaiknop ligt lekker in de hand en de daar omheen geplaatste knoppen zitten goed binnen handbereik. Het navigatiesysteem werkt overigens prima, alleen ziet het er niet zo fraai uit als systemen van de concurrentie. Het behoort overigens al wel tot de standaarduitrusting van de basisuitvoering Expression. Netjes van Renault. Verder beschikt onze auto onder meer over fraai ogend en prettig zittende lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren en meesturende bi-Xenon verlichting.

 

CVT
Renault heeft de Mégane CC voorzien van een 2,0-liter benzinemotor in combinatie met een continu variabele transmissie (CVT). Deze traploos schakelende transmissie is in combinatie met de 2,0-liter niet de zuinigste in z’n segment. Wat overigens niet betekent dat het slecht rijdt. Integendeel, de rijervaring is zeer prettig. De motor heeft voldoende kracht en het stuur- en weggedrag zijn prima. Wil je open rijden, dan is het elektrisch te bedienen dak in 21 seconden verdwenen in de kofferbak. Een ruitje op de achterbank beschermt de inzittenden tegen windturbulentie tot een snelheid van 90 km/h, een windscherm achter de voorstoelen doet dit boven de 90 km/h. De eerste helpt wel iets, het windscherm duidelijk meer. Wat opvalt is het comfort dat de Renault biedt en van de Mégane een erg fijne cabriolet maakt.
Maar ook als de weergoden minder gunstig gezind zijn, kom je in de gesloten CC niets te kort.

 

 

 


  

Renault Mégane CC 2.0 16V 140 CVT Privilège

 

Prijs

38.490 euro

 

Vermogen

140 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

195 Nm bij 3.750 t/min

 

Transmissie

continu variabele transmissie

 

Gemiddeld verbruik

8,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

184 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,3 sec

 

Topsnelheid

195 km/h

 

Bagageruimte

417 liter (gesloten dak)

 


| Disclaimer