Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault M?gane Estate GT


 

25-11-2010 - tekst Lars Bouten 

Een écht sportieve versie van de Renault Mégane Estate was er nog niet, maar daar is nu verandering in gekomen met de GT-versie. Met het DNA van een RS, maar dan iets beschaafder.

 

Een Renault Sport (RS)-uitvoering staat altijd garant voor spektakel. Of het nu een Twingo, Clio of een Mégane betreft, ze staan alle drie aan de top in hun segment van de ‘hot hatches’. Voor liefhebbers van een snelle Renault Twingo of Clio die deze net even iets te heftig vinden, heeft de fabrikant een GT-versie in de aanbieding. Ook de Laguna is in GT-uitmonstering te bestellen, maar voor de Mégane bestond deze tot voor kort niet. Daar is nu dus verandering in gekomen, waarbij Renault niet alleen de coupé onder handen heeft genomen, maar het gehele gamma. Hiertoe behoren dus ook de CC, vijfdeurs en Estate. Wij reden met de laatstgenoemde die de bekende TCe 180-motor onder kap heeft, maar met een flink aangepast onderstel en uiterlijk.

Sportieve telg 
Dat je hier met een sportieve telg uit de stal van Renault te maken hebt, is overduidelijk. Kijk alleen al naar de wielen die 18-inch groot zijn en een fraai design hebben. Dat de wanghoogte hierdoor niet overhoudt, heeft wel consequenties voor het veercomfort. Over de uiterlijke aanpassingen verder niets dan lof. Zo heeft de voorbumper een luchtinlaat die in het fraaie ‘Dark Metal’ is uitgevoerd en speciaal voor de GT is ontworpen. Ook in het donker uitgevoerd is de behuizing van de koplampen. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen beperkt tot het in carrosseriekleur gespoten onderste gedeelte van de bumper en de toevoeging van een diffuser. Wat de Megane GT echt goed doet is de 12 mm verlaging, wat is verkregen door aanpassingen aan het chassis en nu sterk op het sportchassis van de coupé lijkt. Het oogt niet alleen fraai, maar zorgt ook voor een betere wegligging. Eenmaal in de Estate verraden de GT-logo’s zijn sportieve inborst. Dat ook Renault Sport zich met het interieur heeft bemoeit, bewijzen het op de RS gebaseerde stuurwiel en de gelijknamige logo’s op de instaplijsten.

RS-technici
Zoals al eerder vermeldt, heeft de Estate GT een aangepast onderstel. Zo hebben de RS-technici de wielophanging afgesteld en tonen de schokdempers sterke verwantschap met die van de Mégane RS. Voeg daar nog de extreem grippende Dunlop Sport banden aan toe – ook van de RS – en het moge duidelijk zijn dat er met de wegligging weinig mis is. Door de platte wang van deze band en het op sportiviteit afgestelde onderstel gaat er wel wat aan comfort verloren, maar dat neem je al gauw voor lief als de eerste klaverbladen opdoemen. Want de bochtensnelheden waartoe deze GT in staat is, zijn erg indrukwekkend. De directe besturing doet ook een duit in ’t zakje door z’n precisie. Als je de Estate eenmaal in een bocht zet, zijn er nog amper stuurcorrecties nodig. Ook de krachtbron is erg prettig, die met z’n 180 pk en 300 Nm tot serieuze prestaties in staat is. Zo is het sprintje naar 100 km/h in acht seconden geklaard en houdt de GT het pas voor gezien als de teller 225 km/h aanwijst. Oké, een RS is nog een stuk sneller, sportiever en ziet er heftiger uit, maar die is er alleen als coupé en dat is voor een grote groep mensen toch niet echt praktisch. Heb je dus ruimte nodig (gezinnetje?) en wil je toch iets snels uit de Renault-stal, dan is dit een fantastisch alternatief.

 


  

Renault Mégane Estate GT TCe 180  

 

Prijs

27.990 euro

 

Vermogen

180 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

300 Nm bij 2.250 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

7,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

178 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,0 sec

 

Topsnelheid

225 km/h

 

Bagageruimte

524 liter

 


| Disclaimer