Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault M?gane RS


image/jpeg

 

18-12-2009 - tekst Willem de Volder 

De afgelopen jaren heeft Renault een indrukwekkende lijn sportieve modellen opgebouwd allemaal onder het Renault Sport label. Liefhebbers van sportief rijden hebben de beschikking over de Twingo RS, Clio RS en de splinternieuwe Mégane RS die de nieuwe coupé als basis kent. Renault huurde het Spaanse Ascari circuit af om ons te overtuigen.

 

De uitstraling van de nieuweling is zo niet nog sportiever dan zijn voorganger, omdat is uitgegaan van de driedeurs coupé die in basis al een veel sportiever voorkomen heeft dan de vijfdeurs hatchback. De nodige uiterlijke elementen zorgen ervoor dat de krachtige inborst direct duidelijk wordt. Renault heeft voor de Mégane RS twee verschillende types 18-inch wielen en één 19-inch exemplaar. Uiteraard is de wielkeuze mede bepalend voor het comfort.
In het interieur treffen we stoelen aan die een betere zijdelingse steun geven dan voorheen. Bovendien kunnen ze optioneel met leer worden geleverd. Daarbij is er een keuze uit donkergrijs/lichtgrijs en donkergrijs/geel. Bij die laatste kleuren ook de gele gordels en de wijzerplaat van de toerenteller die in alle varianten geel is. Wie zijn oog op het dashboard laat vallen, zal direct zien dat de Mégane RS een analoge snelheidsmeter heeft. Het is zodoende de enige Mégane met een volledig analoog instrumentarium. En er moet gezegd worden, het staat niet alleen fraai, ook de afleesbaarheid is uitstekend.

 

Flitsende prestaties

De RS krijgt de bekende 2,0-liter turbomotor die ook in de vorige Mégane RS werd geleverd. Maar door diverse technische ingrepen is het vermogen toegenomen tot 250 pk en bereikt het koppel zijn maximale waarde van 340 Nm al bij 3.000 toeren. En dat is genoeg voor flitsende prestaties zoals de acceleratie naar 100 km/h in 6,1 seconden. Rustig rijdend blijkt de Mégane RS gewoon een lekker vlotte coupé met voldoende comfort om door te gaan voor een volbloed GT. Maar wie het gaspedaal vloert, krijgt te maken met het tweede gezicht van deze snelle Renault. Uit de uitlaat klinkt een indrukwekkend geluid en zonder mankeren glipt de auto er vliegensvlug tussenuit. De bediening van de handgeschakelde zesbak gaat uitermate soepel en van gewenning is nauwelijks sprake.

 

Sport of Cup Chassis

We zijn op weg met het zogenaamde Sport Chassis. Dat profiteert natuurlijk van alle verbeteringen die de gewone Mégane ten opzichte van de vorige generatie heeft ondergaan. Maar er zijn ook een aantal specifieke elementen te noemen en die vinden we niet alleen in de schokdempers, afvering en stabilisatie. De voorwielophanging is van een compleet andere constructie waarbij vooral aluminium wordt gebruikt om het gewicht te reduceren. De mensen van Renault Sport hebben weer goed werk verricht om de Mégane rijtechnisch naar een hoger niveau te tillen. Maar vooral prettig is dat sportiviteit geweldig samengaat met comfort. De Mégane RS laat zich probleemloos tot een flink rondje sturen verleiden, maar brengt je ook comfortabel en ontspannen vele honderden kilometers achtereen over de snelweg. Dit comfortabele gedrag zullen de echte liefhebbers van een sportwagen wellicht betreuren. Maar geen nood, daarvoor heeft Renault als optie het Cup Chassis. Deze versie heeft om te beginnen stuggere dempers, maar ook dikkere stabilisatorstangen voor, een stijver achteraslichaam en stuggere vering.

 

Vanaf € 31.390,-

Renault gaat de Mégane RS leveren vanaf € 31.390,-. Dat is niet alleen behoorlijk wat goedkoper dan het vorige model, maar ook meer betaalbaar dan het gros van de concurrentie dat doorgaans minder vermogen heeft. Voor het Cup Chassis moet minimaal € 1.995,- extra worden afgerekend of € 2.995,- inclusief de 19-inch wielen.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer