Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault M?gane zet vol in op lage bijtelling



De technische noviteiten gaan samen met wat bescheiden zichtbare wijzigingen. Zo hebben alle Méganes voortaan LED dagrijverlichting die afhankelijk van het carrosserietype of de uitrusting op een andere plek kan zitten. De voorbumper is in vorm aangepast, het grootst zijn de wijzigingen bij de hatchback/estate waarbij meer chroom is toegevoegd en bij de GT- en GT-Line.


Nieuwe benzinemotor
De koper kan kiezen uit acht nieuwe wielen in de maten 16 tot en met 19 inch, terwijl de Coupé verkrijgbaar is met drie bijzondere dakstickers. Alle versies van de Mégane zijn fractioneel langer geworden door de wijzigingen aan de voorbumpers.
In het interieur gaan de wijzigingen op detailniveau rustig door. Er wordt wat meer chroom gebruikt bij de aankleding en de bekledingsstoffen zijn vernieuwd. Het Visio systeem voor automatische lichtregeling en het met een geluidsignaal op koers houden van de auto (binnen de lijnen op de weg) doet z’n intrede bij de Mégane en dat geldt net zo voor de R-Plug&Radio+ met twee externe aansluitmogelijkheden op het front. Andere ‘nieuwkomers’ zijn de achteruitrijcamera, Hill Start Assist en een luchtkwaliteitsensor.
Maar belangrijker is wat er motorisch met de Mégane is gebeurt. Nieuw is de Energy TCe 115. De Mégane is de eerste Renault die deze downsize motor krijgt, maar andere modellen volgen snel. Deze 1,2 liter viercilinder benzine is afgeleid van de bestaande 1,6 liter 16-klepper. De krachtbron is voorzien van directe inspuiting. Verder vinden we alle elementen die behoren tot de kwalificatie ‘Energy’ zoals een oliepomp met variabele opbrengst, veel lichtgewicht onderdelen en een start/stop systeem. De motor levert zoals de naam aangeeft een vermogen van 115 pk en een knap koppel van 190 Nm al bij 2.000 tr/min. Dat wordt deels verklaard door de kleine turbo die al bij lage toerentallen meedraait. Het belangrijkste is dat de Energy TCe 115 in de praktijk uitermate vlot overkomt. De motor vervangt de 1.6 16V van 110 pk, maar biedt beslist een surplus aan souplesse. In 10,9 seconden (11,2 seconden bij de Estate) staat de 100 km/u op de teller, terwijl de topsnelheid is vastgesteld op 190 km/u. Ongeacht de carrosserievariant is daarbij een CO2-uitstoot gemeten van 119 g/km. Renault verwacht op een aantal markten met deze motor verstokte dieselrijders terug te krijgen naar een benzineversie.

Vrijstelling
Maar op het gebied van dieselmotoren blijft de Mégane leading in het segment. De recent in de Scénic gelanceerde Energy dCi 110 maakt ook zijn opwachting in de middenklasser. De vertrouwde 1,5 liter is op alle fronten aangepakt en heeft alle Energy kenmerken. Het opmerkelijke is de gemeten CO2-uitstoot van slechts 90 g/km ongeacht de carrosserie en de wielen. Daarmee gaat de Mégane in het segment voorop en krijgt vrijstelling van BPM en wegenbelasting. De zakelijke rijder hoeft slechts 14 procent van de nieuwwaarde bij het inkomen op te teller. Gelukkig blijft dat het hele jaar door omdat de Mégane ook voldoet aan de strengere normen die vanaf 1 juli as. worden ingevoerd.
De tweede dieselmotor is de Energy dCi 130, de nieuwe 1,6 liter die nog niet eerder in de Mégane verkrijgbaar was. Deze levert 130 pk en een heerlijk koppel van 320 Nm bij 1.750 tr/min. Een soepele en zeer stille machine die haast ongemerkt zeer vlotte prestaties neerzet. Ondanks z’n hogere cilinderinhoud, vermogen, koppel en prestatieniveau blijft ook hier de CO2-uitstoot uiterst bescheiden met 104 g/km. En dat betekent een blijvend lage bijtelling van 20 procent.

Stugger
Aan de afstemming van het onderstel is niets gewijzigd. De Coupé is een tikkeltje stugger en die afstemming wordt weer als basis gebruikt voor de GT-Line. De GT gaat wat betreft vering, demping, besturing en remmen nog een stukje verder en leent zelfs componenten van de R.S.
Belangrijk zoals gezegd zijn de prijzen van de zuinige diesel. Die starten bij de hatchback bij 22.790 euro en beginnen bij de Estate op 23.790 euro. De vanafprijs voor de benzineversie van de hatchback is 18.990 euro en daarvoor krijgt de koper de 100 pk versie van de 'oude' 1,6 liter. De nieuwe TCe 115 is er vanaf 20.490 euro meteen in een rijkere uitrusting. Uiteraard blijft deze motor voorlopig in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling.
  

| Disclaimer