Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault Twingo


image/jpegTwingo heeft zijn draai gevonden


De Renault Twingo heeft een bijzondere configuratie. De motor zit namelijk achterin, net voor de achteras. Het neusje is bijzonder kort. Je verwacht daar een kleine bagageruimte, maar in de neus zitten een paar bijvulpunten voor vloeistoffen. De pr-man van Renault doet voor hoe je met de contactsleutel en een paar slimmigheidjes de neus opent. Als je een Twingo koopt, hoef je het neusje de eerste paar jaar dus niet te openen. Overigens is de neus helemaal botsveilig. Fijn om te weten want je zit met je voeten een paar decimeter van het front. De motor ligt achterin, maar  boven de motor zit de bagageruimte. Die is niet diep maar in liters ongeveer net zo groot als de bagageruimte in pakweg de Toyota Aygo  of de Hyundai i10. Het verschil met de andere compacte auto's zit hem in de binnenruimte. Dat heeft te maken met de lange wielbasis. Over wielen gesproken: de Twingo heeft een onaards kleine draaicirkel van 8,65 meter. Voorin was volop ruimte om de wielen ver uit te laten slaan. Moet je gewoon eens proberen. Op een grote parkeerplaats draai je het stuur helemaal uit en maakt een rondje. Het lijkt wel of je om je eigen as heen draait.    
De stoelen lijken eenvoudig en bieden weinig zijdelingse steun. Toch voelen ze solide aan en zitten best goed. Achterin zit je heel behoorlijk.
Renault heeft ons testexemplaar uitgevoerd als Expression en er het Pack Security ingebouwd. Dat houdt in dat we cruisecontrol met snelheidsbegrenzer hebben en Lane Departure Warning. Dat is eigenlijk voor het eerst dat we dat laatste systeem in een compacte auto zijn tegengekomen. Het werkt prima. Bij grotere en bredere auto's is het nogal eens irritant omdat je gewoon erg vaak met je wielen tegen de wegas aanzit, maar in de smallere Twingo is het echt van nut. Als LDW 'afgaat' zit je echt fout en dat geeft een veilig gevoel. De Twingo heeft standaard Hill Start Assist, ook uniek in deze klasse.

Het interieur van de Twingo is echt heel leuk. Pack Look Bleu heeft dezelfde kleur als de carrosserie. De blauwe elementen zijn van een harde soort kunststof en het geheel ziet er geenszins goedkoop uit. Ook de stoelen zijn in bleu.

Het interieur kent de nodige slimmigheden om ondanks de beperkte buitenmaten toch de nodige bagage mee te kunnen nemen. Door de passagiersstoel neer te klappen, kun je voorwerpen tot 2,20 meter meenemen. Onder de achterbank zit een compartiment overdwars waar je lange voorwerpen in kunt steken.

Tot slot het rijden. Wij kozen voor de lichtste motorisering: de Sce 70. Dat is een 1.000 cc driecilinder zonder turbo en met 70 pk. Die is vlot genoeg om de Twingo door het verkeer heen te sleuren. Het motortje presteert keurig, zonder te pruttelen bij lage toerentallen zoals andere driecilinders nogal eens doen. Alleen bij het starten merk je overigens dat de motor achterin zit.

De Renault Twingo kost vanaf 9.990 euro. De Expression kost vanaf 10.990 euro.

image/jpegimage/jpeg
  

| Disclaimer