Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Renault Zoe


http://autogids.nl/userfiles/Image/Renault_Zoe_06.jpgWat zoeft er door het struikgewas?


Renault Zoe (spreek uit 'Zowie') heeft een elektrische actieradius van 125 kilometer en geen range extender of hulpmotor. Je kunt hem alleen aan een laadpaal opladen; gewoon met verlengsnoer door het keuken- of kantoorraam kan niet. Dat betekent dus dat je moet nadenken  voor je aan een wat langere rit begint. Dat maakt autorijden uitdagend en soms bijna gekmakend, maar nooit saai.
's Morgens wandel je naar Zoe (wij spreken nooit van 'de Zoe' doch altijd van 'Zoe') die trouw bij de laadpaal staat en van een afstandje zie je al dat Zoe lekker ontdooid, ontwasemd en opgewarmd is. Dat kun je namelijk vrij eenvoudig inprogrammeren en al doende komt Zoe tot leven op eindeloze stroom uit de laadpaal en niet op de beperkte stroom uit de batterij. Als je tijdens het rijden zoveel mogelijk het gebruik van erkende stroomvreters als de achterruitverwarming en de airco vermijdt, kom je altijd redelijk dicht in de buurt van die 125 kilometer actieradius. Een van de aangename punten van elektrisch rijden is dat de auto in alle soorten verkeer (snelweg, stad, file) ongeveer evenveel stroom verbruikt.
Het rijden zelf is natuurlijk erg stil. Bij lage snelheden komt er een robotachtig geluidje uit de voorzijde van Zoe om andere weggebruikers te waarschuwen dat je eraan komt. Zoe trekt vlot op, maar bij 94 km/h stokt ineens de acceleratie. Als je toch sneller wilt, moet je de eco-knop (tijdelijk) uitzetten.en het stroompedaal met enig geweld door een dood punt heen trappen.
Zoe heeft een geheel eigen infotainment-sys­­teem dat is aangepast aan elektrisch rijden. Zo geeft de navigatie aan waar het dichtstbijzijnde laadpunt is. Helaas werkt dat deel niet helemaal logisch, want Zoe wil je met een overgebleven actieradius van 30 kilometer terugsturen naar een laadpunt op 5 kilometer afstand terwijl er verderop op 6 kilometer ook een laadpaal zou staan. Als je een bestemming ingeeft in de navigatie die verder weg is dan de overgebleven actieradius, waarschuwt Zoe dat je dat niet gaat redden. De infotainment geeft nog veel meer aan. Zo kun je een robotstem de krant (Metro) hardop laten voorlezen. Erg leuk, vooral wanneer de robot ingewikkelde namen van Oost-Europese tennissers moet oplezen. Omdat de auto zo stil is, geniet je extra van de muziek want Zoe heeft een bovengemiddeld soundsysteem ingebouwd gekregen.

Zoe heeft ook een leuke luchtverfrisser met twee geurtjes aan boord, alsmede een ionisator om de lucht te zuiveren. Het weggedrag van Zoe is nauwelijks anders dat dat van een benzine-auto. Je komt dus over het algemeen erg ontspannen en in een wolk van luchtverfrisser en geïoniseerde lucht op je bestemming aan.

Is het al tijd voor conclusies? Het is tijd voor conclusies. Zoe is veel goedkoper dan elektrische concurrenten (al komt er nog wel de maandelijkse huur voor het accupakket bij). Zoe rijdt erg fijn maar vroeg of laat stuit je op het probleem van de actieradius. Daarom denken wij dat Zoe ideaal is als tweede auto in een gezin, of als onderdeel van een wagenpark. Die paar keer per jaar dat je verder weg moet, pak je de eerste auto van het gezin of een andere (benzine-) auto.
Zoe kost vanaf 20.990 euro.

http://autogids.nl/userfiles/Image/Renault_Zoe_05.jpg
  

| Disclaimer