Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW 5 Serie


image/jpeg

 

15-04-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Generatie na generatie biedt de BMW 5 Serie alles om de berijder op z’n wenken te bedienen en dat heeft zich terugbetaald in veel verkochte aantallen. Nu is het de beurt aan de nieuwste, zesde versie. Wij reden alvast de eerste kilometers met deze fonkelnieuwe zakensedan.

 

De introductie van een nieuwe BMW 5 Serie is altijd een heuglijk moment. Diverse voorgaande generaties, met name die van het laatste decennium, hebben immers bewezen dat hun rijdynamiek en motorprestaties toonaangevend zijn. Niet voor niets is de 5 Serie een zeer succesvol model, met meer dan 5,5 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie van de eerste in 1972.

 

Charismatisch

Op het eerste gezicht ligt het design van de nieuwe 5 Serie veel meer in het straatje van de overige BMW-modellen. Waar het ontwerp van de vorige 5 Serie ietwat aan de controversiële kant was, zien we bij de nieuwe versie diverse overeenkomsten met de 3 en 7 Serie. Deze typische BMW stijlkenmerken geven de nieuwe ‘5’ meer charisma en de bewust hoog gehouden achterzijde met brede wielkasten en accentuerende led-achterlichten verlenen hem een krachtige uitstraling.

 

Hoogwaardig interieur

Het koetswerk van BMW’s nieuwste zakensedan beschikt over een wielbasis die acht centimeter is gegroeid (tot 2,96 meter). De wielen bevinden zich op de uiterste hoeken en daar heeft het interieur aanmerkelijk van geprofiteerd. Op de hoofd- en beenruimte achterin is niets op te merken en hetzelfde geldt voor de zitposities voorin. De bestuurder zit uiteraard op de beste plek. Niet alleen omdat diegene plaatsneemt in een heerlijke zetel, maar ook omdat de bestuurder beschikt over een perfect afgewerkt dashboard met een instrumentenpaneel dat geheel naar de bestuurder is gericht. Ook zaken als een head-up display en het prima functionerende iDrive maken het gevoel achter het stuur vrij aangenaam.

 

Geweldige ervaring

Zodra je in de 5 Serie wegrijdt, wordt duidelijk dat het comfortniveau behoorlijk is gestegen. Wij reden de 530d, voorzien van een achttraps automaat en een standaard onderstel (adaptief onderstel is optioneel). De 245 pk sterke zescilinder diesel die een maximum koppel van 540 Nm levert, rijdt subliem. Mede door de automaat die geweldig zijn werk doet, heb je bij vrijwel elk toerental een berg aan trekkracht ter beschikking, hij reageert adequaat en zijn manier van schakelen heeft bovendien een positief effect op het brandstofverbruik. Opvallend aan het nieuwe onderstel is dat de 5 Serie vrij soepel veert en redelijk overhelt, zodra je op een gretige manier een bocht instuurt. De mate van overhellen is doorgaans een teken dat de wegligging niet van hoog niveau is. Maar bij de 5 Serie is dat anders. Het voelt net alsof de achterwielen zich letterlijk in het asfalt bijten. Het lijkt haast onmogelijk om de 5 Serie van de weg af te krijgen, en dat in combinatie met bijzonder veel comfort. Rijden in de nieuwe 5 Serie is voor elke bestuurder een geweldige ervaring. En dan hebben we het niet eens gehad over allerlei andere features, veiligheidssystemen en opties die de 5 Serie naar een nog hoger niveau brengen. Deze auto wordt een succes, dat weten wij zeker. Voor een bedrag vanaf € 49.700,- staat de nieuwe BMW 5 Serie op kenteken.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

  

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer