Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Land Rover Range Rover Sport 2010


image/jpeg

 

08-09-2009 - De tegenstellingen zijn enorm bij Land Rover. Natuurlijk van oudsher tussen producten als de puur functionele Defender en de zeer luxueuze Range Rover. Maar dat geldt ook voor de manieren waarop een product van het merk inzetbaar is. We reden met de Range Rover Sport over het knisperende grind van een lange oprijlaan zo de blubber in op het Schotse platteland.

 

Voor het modeljaar 2010 ging motorisch bijna het hele programma op de schop met uitzondering van de V8 diesel. Land Rover maakt voor de zescilinder diesel gebruik van de door Peugeot samen met Ford ontwikkelde krachtbron, die recent van een inhoud van 2,7 naar 3,0 liter is gegroeid. Dat is enerzijds goed voor het vermogen dat door tussenkomst van twee turbo’s is gestegen naar 245 pk en anderzijds heeft de nieuwe ontwikkeling geleid tot een lager verbruik en bijbehorende uitstoot. Met een koppel van 600 Nm kun je met de diesel overal uit de voeten en dat werd tijdens de uitgebreide kennismaking bewezen. Alles waarvan je denkt dat het met een auto onmogelijk is, lijkt een peulenschil voor de Range Rover Sport. Tussen de voorstoelen in bevindt zich de knop van het Terrein Response waarmee voor diverse rijomstandigheden kan worden gekozen. Of de ondergrond nu modder, sneeuw, rotsen of glad asfalt is; de Sport heeft er geen enkel probleem mee. Afhankelijk van de keuze van het systeem regelt de auto zelf de ideale rijhoogte, het inschakelen van het Hill Descent Control dat de daalsnelheid in terrein regelt, maar ook de afstemming van het onderstel en de schakelmomenten van de automaat. Tevens is de knop voor de hoge en lage gearing van belang.

 

image/jpeg

 

Uiterste

Het doorwaden van rivieren, het beklimmen van steile hellingen, het kruipen over scherpe rotsen of het afdalen in een diepe modderpoel, het lijkt de auto niet te deren. En zijn inzittenden ondergaan het allemaal in optimaal comfort, gezeten op met prachtig leer beklede zetels met de voeten op hoogpolig tapijt en met iedere gewenste muziek uit het uitgebreide audiosysteem. Heel onwerkelijk om onder deze omstandigheden te zien dat de modder ongeveer tot de helft van de portieren is gestegen. Ook een compliment voor het feit dat voor al deze handelingen de normale banden worden gebruikt die af-fabriek voor gebruik op de weg worden geleverd. Zwaar onder de indruk, stappen we over op het volgende uiterste, de nieuwe 5,0-liter Supercharged V8. In ons land wordt alleen de Supercharged-versie geleverd die een enorm vermogen van 510 pk en koppel van 625 Nm afgeeft. Daarmee worden de prestatiecijfers van een raket geëvenaard, want in 6,2 seconden katapulteert de auto naar de 100 km/h. Er was op een oude luchthaven speciaal een stuk vers asfalt uitgerold, niet alleen om deze kracht zonder in het struikgewas verstopte agenten te ervaren, maar ook om de enorme remkracht van het Brembo-systeem te voelen. Ieder voorwiel beschikt bij de Supercharged over zes remzuigers en achter zijn er nog eens vier per wiel. Niet alleen indrukwekkend om het schier oneindige motorvermogen te voelen, maar ook om de grote stabiliteit bij een noodstop vanaf 160 km/h te voelen. Het zal niet vaak nodig zijn dat men bij een dermate hoge snelheid vol in de ho-ijzers moet, maar het geeft wel de reserves aan die de auto heeft.

 

Wielophanging

Bij Land Rover weten ze drommels goed dat de Sport vooral op een verharde ondergrond wordt gebruikt en daarom is de wielophanging nog eens flink onder de loep genomen. De afstemming is hier en daar gewijzigd, waardoor de auto een grotere stabiliteit biedt en preciezer stuurt. Bij een dergelijk belangrijke technische wijziging horen natuurlijk ook diverse zichtbare verschillen. Het uiterlijk is aangepakt en kan direct worden herkend aan de nieuwe bumper, andere koplampen en grille, terwijl ook het interieur een flinke upgrade heeft gekregen. De materialen zijn van een nog hoger niveau. De middenconsole is compleet nieuw vormgegeven en datzelfde geldt ook voor de portierpanelen. Wie de Range Rover Sport goed kent, zal de 2010-uitvoering als nieuw ervaren.
De Range Rover Sport is geen alledaags model ook niet qua prijs. De diesel is er in drie uitrustingsvarianten vanaf € 86.500,-. Wie gaat voor de V8 diesel krijgt meteen de HSE-uitvoering voor € 109.900,- en het geweld van de Supercharged komt op € 124.500,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer