Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Saab 9-3X 2.0 Turbo XWD


image/jpeg

 

14-12-2009 - tekst Willem de Volder 

Het afgelopen jaar heeft Saab een zware tijd doorgemaakt. Gelukkig is de nieuwe 9-3X is eindelijk beschikbaar en zorgt voor wat positieve reuring.

 

In basis is de 9-3X gewoon een 9-3 Sport Estate, de meest recente verschijningsvorm van dit model die we sinds half 2005 kennen. Saab heeft dit model twee jaar later nog een facelift gegeven, maar we mogen niet vergeten dat de huidige 9-3 in sedanvorm al uit 2002 stamt. De specifieke uiterlijke kenmerken van de 9-3X geven het model een stoere en meer actuele aanblik. Het recept is door andere merken ook al eens toegepast. De onderkanten van de bumpers zijn zwart en dat wordt doorgetrokken over de randen van de spatborden en langs de dorpels die aanzienlijk robuuster zijn geworden. De zwarte dakrails sluiten daar overigens ook goed bij aan net zoals de specifieke 17-inch wielen, de dubbele verchroomde uitlaat en de in de bumper geïntegreerde mistlampen. Saab levert de 9-3X op dit moment in twee motorenvarianten, de 1,9-liter TTiD diesel en een 2,0-liter turbo. Beide auto’s staan een tikkeltje hoger op de wielen. De benzineversie spant daarbij de kroon, omdat alleen deze uitvoering is voorzien van Saab’s XWD (cross-wheel drive) vierwielaandrijving.

 

image/jpeg

 

Brandstofverbruik

XWD wordt ook bij de gewone 9-3 uitsluitend gekoppeld aan benzinemotoren. Bovendien maakt de voorwielaandrijving de 9-3X diesel prijstechnisch interessanter voor de zakelijke markt. Maar om ten volle van het concept te kunnen genieten is vierwielaandrijving op de 9-3X wel zo aardig. De turbo benzinemotor levert een vermogen van 210 pk en een plezierig koppel van 300 Nm. De versie met handgeschakelde zesbak haalt hiermee zonder moeite een top van 230 km/h en heeft 8,5 seconden nodig om de 100 km/h te bereiken. Tegen meerprijs is de 9-3X Turbo ook verkrijgbaar met een zestraps automaat. Deze heeft een relatief geringe invloed op de prestaties, maar komt door zijn brandstofverbruik flink ongunstiger uit. Onder de huidige normen gaat het om een D-label voor de zesbak en F-label voor de automaat! Overigens gedraagt de 9-3X zich niet echt zuinig, want 1 op 10 is gemiddeld niet haalbaar. In Nederland is bio-ethanol nauwelijks verkrijgbaar en bovendien verhoogt deze nog verder het verbruik. Maar wie er wel brood in ziet of op de toekomst voorbereid wil zijn kan deze Saab ook in een BioPower-uitvoering bestellen. En waar diverse turbomotoren van Saab lopend op bio-ethanol een hoger vermogen leveren, is dat bij deze 210 pk variant niet het geval.

 

Enorme rust

De motor komt bijzonder soepel over en dat wordt verklaard door de hoge trekkracht bij lage toerentallen. Ook het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken. De zesbak schakelt een beetje hakerig. De stoelen bieden ook naar huidige normen een prima ondersteuning en zijn voldoende instelbaar. De zitting is aan de korte kant. Opvallend aan het dashboard is de enorme rust. De knoppenhoeveelheid lijkt tot een minimum beperkt en dat zorgt voor overzicht. Bovendien heeft de 9-3 nog steeds het Nightpanel dashboard waarbij in het donker alle verlichting kan worden uitgeschakeld met uitzondering van de snelheidsmeter. En dat bevordert vooral op onverlichte trajecten de rust en concentratie. Al bij al is rijdend met de 9-3X te merken dat het concept al een tijdje meeloopt, maar de auto krijgt wel de volle sympathie, al was het alleen maar omdat Saab natuurlijk niet mag verdwijnen. Voor € 49.500,- biedt Saab de 9-3X Turbo XWD aan. Vanaf € 46.700,- is de dieselversie te koop.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer