Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Saab 9-5


 

30-08-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

We hebben er lang naar uitgekeken, die nieuwe Saab 9-5. Zijn officiële onthulling heeft immers al een tijd geleden plaatsgevonden en hij wekte meteen een goede indruk. Maar toen kwam die lange, onzekere periode van wel of geen overname. Godzijdank liep het voor Saab goed af en nu was het dan eindelijk zover: we gingen er mee rijden!

 

Als het dubbeltje de andere kant op was gevallen, dan had General Motors de stekker uit het illustere Zweedse merk getrokken en hadden we het niet meer over Saab gehad. Maar ineens was daar Victor Muller. Landgenoot, Spyker-topman en inmiddels de held van Zweden die zijn ziel en zaligheid in Saab heeft gestoken om het merk in leven te houden. Met een gloednieuwe Saab 9-5 die al ontwikkeld en betaald was, kon er meteen een vliegende start worden gemaakt. Maar Saab is typisch een merk dat het van oudsher vooral van liefhebbers en sympathisanten moet hebben. Of deze 9-5 ook het échte Saab-gevoel met zich meebrengt, is natuurlijk de grote vraag.

Vlaggenschip
Je hoeft geen kenner te zijn om meteen te zien dat de 9-5 een prachtig vormgegeven bolide is. Het design heeft alles in zich om zowel zakelijke als sportieve of zelfs excentrieke automobilisten in de verleiding te brengen. Hoe donkerder de carrosseriekleur en hoe groter de velg, hoe sportiever de 9-5 oogt. Wij reden met een zilveren exemplaar, dat juist wat chiquer voor de dag komt. De diepliggende grille, diverse chromen en aluminiumkleurige accenten en gladde carrosseriepanelen maken de 9-5 erg stijlvol, wat perfect past bij een model dat als vlaggenschip wordt gepositioneerd. Vanbinnen is de 9-5 eveneens een Saab pur sang. Kruip achter het stuur en je bevind je in een fraaie cockpit die compleet nieuw is ontworpen. Daarbij zijn wel typische Saab-elementen behouden, zoals de honingraat ventilatieroosters en de groene dashboardverlichting die doet denken aan die van een vliegtuig. Opvallend is ook de diep verzonken snelheidsmeter, eveneens geïnspireerd op de vliegtuigindustrie. Standaard beschikt de 9-5 over een omvangrijke uitrusting en afhankelijk van de uitvoering zijn tevens hypermoderne snufjes aanwezig. Hieruit blijkt duidelijk dat Saab het met de 9-5 heeft gemunt op het premiumsegment.

Positief verrast
Saab levert de 9-5 uitsluitend met turbomotoren. Wij gingen op pad met een voorwiel aangedreven, 220 pk sterke tweeliter turbo die er werkelijk als een speer vandoor gaat zodra je het gas vol intrapt. Tevens verdient de zestraps automaat een groot compliment, die uitstekend z’n werk doet. Onder vrijwel alle omstandigheden biedt de 9-5 een rustgevende rijervaring, waarbij een ideale middenweg is gevonden tussen comfort en een scherpsturend karakter. Daarbij is de velgmaat wel voor een deel bepalend, want onder ons testexemplaar was 19-inch lichtmetaal gemonteerd, waardoor de 9-5 tijdens het bochtenwerk geen krimp geeft, maar soms wat stoterig aanvoelt. Zodra de velgen één of twee inch kleiner zijn, vergroot dat het comfort behoorlijk. Het is maar net wat de koper wenst. Voor degenen die hun 9-5 echt willen opdikken, levert Saab zelfs 20-inch velgen. Hoe dan ook, gezien de rijeigenschappen, de zee aan passagiersruimte en het fraaie koetswerk zijn we bijzonder positief verrast. De nieuwe 9-5 is een echte Saab, een echte Zweed en hij is (zakelijk) zeer verantwoord. Met dit model maakt het bijna doodgebloede merk een droomstart. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het adaptieve onderstel, de actieve vierwielaandrijving XWD, de 300 pk sterke 2.8T V6 en de 2.0 TiD dieselmotor met 160 pk en energielabel A. Inmiddels staat de 9-5 bij de Nederlandse dealers in de spotlights. De prijzen beginnen bij 42.950 euro.

 

 

 

 

 

 


  

Saab 9-5 2.0T Aero

 

Prijs

59.450 euro

 

Vermogen

220 pk bij 5.300 t/min

 

Koppel

350 Nm bij 2.500 t/min

 

Transmissie

zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

9,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

223 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,5 sec

 

Topsnelheid

235 km/h

 

Bagageruimte

513 liter



| Disclaimer