Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Alhambra


 

14-01-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Met de nieuwe Alhambra introduceerde SEAT vorig jaar een waardige opvolger van het model dat ruim tien jaar heeft gediend. De ruime zevenzitter is in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger en wij gingen met SEAT’s nieuwe MPV de straat op om te ondervinden hoe hij zich in de praktijk gedraagt.

 

Het aanbod van ruime MPV’s met een derde zitrij waar twee volwassenen riant kunnen zitten, is de laatste jaren redelijk gekrompen. Als we de directe concurrenten van de SEAT Alhambra bekijken, valt op dat er slechts een handje vol alternatieven zijn. Tegenwoordig zijn het de compactere MPV’s met twee kleine opklapstoeltjes die in groten getale op de markt worden gebracht. De derde zitrij is bij dit soort auto’s echter niet geschikt om langdurig te zitten, vooral niet als het gaat om volwassenen. De Alhambra speelt in op de behoefte naar grote MPV’s waar wél zeven volwassenen uitstekend en comfortabel kunnen zitten. SEAT’s grootste model is dan ook een prototype MPV. Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Alhambra zowel langer als breder en in totaal meet hij een lengte van 4,85 meter. Het koetswerk is typisch een voorbeeld van ‘vorm volgt functie’. Geen ingewikkeld design, maar grote, gladde panelen en een enorm glasoppervlak zijn kenmerkend voor SEAT’s nieuwste aanwinst. Eenmaal achter het stuur is dan ook te merken dat het zicht rondom erg goed is en, mede door de grote voorruit en veel ruimte boven je hoofd, heerst een behoorlijk gevoel van ruimte.

 



1.4 TSI
De Alhambra is ontwikkeld in samenwerking met de Volkswagen Sharan en vanbinnen zijn de VAG-kenmerken dan ook prominent aanwezig. Zo is het interieur voorzien van een degelijke kwaliteit en de gebruikte materialen zijn dik in orde. Ook het instrumentenpaneel is logisch ingedeeld en na een dag sturen voelt het alsof je al jaren in deze auto rijdt. Dat de Alhambra een behoorlijk forse bak is, staat buiten kijf. Toch is het opvallend hoe makkelijk hij zich laat besturen. Hij stuurt redelijk licht, maar reageert lekker alert op stuurbewegingen. Qua wegligging hebben we eveneens niets te klagen. Wij reden met een 150 pk sterke 1.4 TSI benzinemotor die zich in diverse andere modellen al heeft bewezen. Ook in de Alhambra bevalt hij uitstekend. Hij accelereert lekker vlot en zonder dat je het in de gaten hebt, heb je de maximum snelheid al ruimschoots overschreden. Bovendien heeft de hypermoderne turbomotor zijn maximale trekkracht van 240 Nm al bij 1.500 toeren te pakken, waardoor je relatief weinig hoeft te schakelen. Na een week rijden kwam het gemiddelde verbruik uit op 8,1 l/100 km, waar de ruim 1.600 kilo wegende MPV zich absoluut niet voor hoeft te schamen. Vanwege de vastgestelde CO2-uitstoot van 167 g/km is hij immers beloond met een A-label.

Functioneel
Nadat de rijeigenschappen al met al een goede indruk hebben achtergelaten, is het tijd om achterin plaats te nemen. Het praktische karakter van de Alhambra komt met name tot uiting in de grote schuifdeuren aan weerszijden. De middelste zitrij biedt voldoende ruimte voor drie volwassenen, de drie stoelen zijn onafhankelijk van elkaar verschuifbaar en de passagiers kunnen achterin zelf de climate control bedienen. De zesde en zevende stoel achterin zijn kinderlijk eenvoudig in de vloer weg te klappen, waardoor een bagageruimte van maar liefst 885 liter ontstaat. De Style-uitvoering waar wij mee op pad gingen, biedt bovendien een uitgebreide uitrusting die het voor alle passagiers extra aangenaam maakt. Gezien de prijs van 37.900 euro is hij ten opzichte van de concurrentie nog eens scherp geprijsd ook. De Alhambra is er overigens vanaf 34.900 euro.

 

 

 

 


  

SEAT Alhambra 1.4 TSI Style

 

Prijs

37.900 euro

 

Vermogen

150 pk bij 5.800 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

7,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

167 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,7 sec

 

Topsnelheid

197 km/h

 

Bagageruimte

885 liter

 


| Disclaimer