Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Alhambra 2.0 TDI 4WD


 

15-07-2011 - tekst Nile van Leeuwen

SEAT heeft het gamma van de Alhambra uitgebreid met twee opvallende uitvoeringen. Het Spaanse merk introduceert een nieuwe ‘instapdiesel’ en zelfs een 4WD-versie. Wij reisden af naar Barcelona om met laatstgenoemde uitgebreid kennis te maken.

 

Sinds de introductie van de SEAT Alhambra zijn het louter positieve berichten die we over de veelzijdige MPV te horen krijgen. Na diverse onderscheidingen werd hij afgelopen mei nog eens tot driemaal toe verkozen tot ‘Best MPV’ en ook onze eerste kennismaking met de Alhambra beviel verrassend goed. Een uitgebreide rijtest met de 4WD-versie wilden we dan ook niet aan ons voorbij laten gaan, temeer omdat een dergelijke MPV met vierwielaandrijving best een opvallende combinatie is.

 

All-wheel drive
Veel mensen zullen zich vast afvragen wat in hemelsnaam het nut is van een MPV met vierwielaandrijving. Het antwoord is vrij eenvoudig, want permanente all-wheel drive biedt meerdere voordelen. Het systeem van de Alhambra werkt met een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling die de aandrijfkracht naar de voor- en achteras volledig kan laten variëren. Zo dirigeert hij het grootste deel van de krachten naar de achterwielen tijdens het accelereren, terwijl onder constante rijcondities de voorwielen juist het merendeel van het vermogen te verduren krijgen. Deze verdeling geschiedt razendsnel en komt volledig ten goede aan een gunstig brandstofverbruik, een dynamisch weggedrag en meer grip bij slechte weersomstandigheden en gladheid. Indien nodig wordt zelfs 100% van de aandrijfkracht naar de voor- of achteras gestuurd. En uiteraard kwalificeert de Alhambra 4WD zich in een klap tot ideale (caravan)trekker.

 

Achterin
Nadat we op technisch gebied een stuk wijzer zijn geworden, wilden we natuurlijk meteen rijden. Normaal gesproken stappen we meteen achter het stuur, maar in plaats daarvan stopt keurig netjes een Alhambra voor onze neus en worden we eerst naar het centrum van Barcelona getransporteerd. Middels een eenvoudige druk op de knop opent de chauffeur vanuit zijn bestuurderspositie de elektrisch bedienbare schuifdeur en nemen we plaats achterin de MPV. Wat direct opvalt, is de bijzonder ruime instap en de enorme bewegingsvrijheid die drie volwassen kerels naast elkaar hebben. Achterin bedienen we onze eigen, gescheiden climate control, we klappen de tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen open om mobiele telefoons, flesjes water en mp3-spelers op neer te leggen en iedereen verstelt zijn rugleuning in de ideale positie. Na een aantal minuten kijken we elkaar aan en concluderen dat het ons achterin de SEAT Alhambra allemaal uitstekend bevalt.

 

2.0 TDI
SEAT levert de Alhambra 4WD alleen met een 2.0 TDI dieselmotor met 140 pk en 320 Nm. Op het moment dat we dan zelf achter het stuur zitten, merken we dat er geen enkele reden is om een sterkere diesel te kiezen, want deze levert meer dan voldoende power. Vanwege het hoge comfortniveau moet je goed op je snelheid letten, want de maximumsnelheid overtreden doet de Alhambra 4WD 2.0 TDI met twee vingers in z’n neus, terwijl je het nauwelijks in de gaten hebt. Onder normale omstandigheden is ook van het vierwielsysteem niets te merken, maar dat de Alhambra zich lekker strak en zelfverzekerd door bochtige wegen laat sturen, staat buiten kijf. Verder zorgt het Ecomotive-pakket met energieterugwinning, een start/stop-systeem en een SCR (Selective Catalytic Reduction) katalysator ervoor dat de Alhambra 4WD tot de schoonste diesels ter wereld behoort. Het model is als vijf- of zevenpersoons leverbaar en is gebaseerd op de omvangrijke Style-uitvoering. Hij is per direct te bestellen voor een prijs vanaf 44.500 euro.

 

 

 

 

 


Bijzonder handig achterin de Alhambra: een 230V stopcontact!


  

SEAT Alhambra 2.0 TDI 4WD Ecomotive Style

 

Prijs

44.500 euro

 

Vermogen

140 pk bij 4.200 t/min

 

Koppel

320 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

158 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

11,4 sec

 

Topsnelheid

191 km/h

 

Bagageruimte

267 - 2.430 liter

 


| Disclaimer