Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Altea XL Stationwagon 1.8 TSI DSG


 

01-12-2011 - Tekst + foto's Nile van Leeuwen

Familieauto’s doen het altijd goed in Nederland. Maar de ene familycar is de ander niet. De combinatie van vijf zitplaatsen, enorm veel ruimte en een 160 pk sterke turbomotor vind je alleen bij SEAT. En daar gingen wij mee op pad…

 

De SEAT Altea XL Stationwagon is een tikkeltje onalledaags. Op de eerste plaats is hij twintig centimeter langer dan de reguliere Altea en het ligt dus voor de hand dat hij twee extra zitplaatsen met zich meebrengt. Maar die heeft hij niet. In plaats daarvan kreeg hij de toevoeging XL Stationwagon, waaruit blijkt dat SEAT er voor heeft gekozen om een stationwagon in de maat extra large te ontwikkelen: een unieke auto met een bagageruimte van 532 tot 1.604 liter en bijzonder veel been- en hoofdruimte achterin. Mensen die een zevenzits MPV wensen, kunnen immers worden doorverwezen naar de Alhambra.

Sportieve inborst
Hoe ruim de Altea XL Stationwagon ook mag zijn, SEAT is een merk dat zich graag met sportiviteit laat associëren. De designafdeling heeft dan ook een lekker sportief koetswerk getekend, maar op een ietwat ingetogen wijze. Binnenin hetzelfde verhaal. Het keurig afgewerkte dashboard heeft een vrij neutrale uitstraling, maar de stoelen en het stuurwiel hebben weer een sportief karakter.

Sprinter
De Altea XL is al geruime tijd op de markt, dus nieuw is hij niet. Het is bekend dat hij communicatieve rijeigenschappen bezit, maar iets comfortabeler veert dan de Altea. Wat wel is veranderd, is de 1.8 TSI die tegenwoordig alleen in combinatie met een automatische DSG-transmissie wordt geleverd. Om te beginnen laat de turbomotor zich kenmerken door een ongekende souplesse. De viercilinder is muisstil, reageert bijzonder adequaat op het gaspedaal en levert bij 1.500 toeren al zijn maximale trekkracht van 250 Nm. Onder normale omstandigheden schakelt de sublieme zeventraps DSG-automaat supersnel. Hij kiest er voor om constant een zo laag mogelijk toerental te draaien en je moet er niet van opkijken als hij bij 80 km/h al naar de zevende versnelling schakelt. De bak wisselt in een relatief korte tijd dus erg vaak van verzet, maar daar merk je niets van. Schakelen doet hij vrijwel onmerkbaar. Bij terugschakelen precies hetzelfde. Omdat de aandrijflijn goed naar het gaspedaal luistert, schiet hij binnen een fractie van een seconde een of twee versnellingen terug als je ook maar een beetje gas bijgeeft. De snelheid, de reactie en het zeer lage geluidsniveau van de aandrijflijn leveren een forse bijdrage aan het hoge comfortniveau van SEAT’s ruime familieauto. Maar deze Altea XL heeft veel meer in zijn mars. Het blok levert 160 pk en samen met de explosief reagerende transmissie ben je altijd de eerste die bij het stoplicht wegsprint. Een sprint van 0-100 km/h doet hij in minder dan negen seconden en dat zegt genoeg over het prestatiepotentieel van deze 4,46 meter lange XL Stationwagon. Hij is er als rijk uitgeruste Style-uitvoering en kost 26.695 euro.

 

 

 

 

 

 


  

SEAT Altea XL Stationwagon 1.8 TSI DSG Style 

  

Prijs

26.695 euro

 

Vermogen

160 pk bij 5.000 t/min

 

Koppel

250 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

159 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,6 sec

 

Topsnelheid

210 km/h

 

Bagageruimte

532 liter

 


| Disclaimer