Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Exeo 2.0 TDI Multitronic


 

03-03-2011 - tekst Rob Strating

SEAT heeft de Exeo en Exeo ST 2.0 TDI niet alleen op een aantal punten verbeterd, maar tevens voorzien van een nieuwe Multitronic CVT-transmissie. In zijn thuisland Spanje kregen wij de gelegenheid om met deze nieuwe versie kennis te maken.

 

Omdat het Spaanse merk nog geen vertegenwoordiger had in de luxe middenklasse, besloot het management van de VAG-groep twee jaar geleden tot een grootschalige operatie: met 1.200 vrachtwagens werd de complete productielijn van de vorige generatie Audi A4 naar het Spaanse Martorell gebracht. Het model werd voorzien van de bekende SEAT-kenmerken en kreeg de naam Exeo mee, wat in het Latijn ‘een stap verder’ betekent. Nadat de ST in 2009 het levenslicht zag, zijn het nu de laatste updates die SEAT heeft doorgevoerd: de 2.0 TDI met 143 pk en 320 Nm is voortaan leverbaar met een Multitronic CVT-automaat. Bovendien werd de beenruimte achterin geoptimaliseerd en werden de achterlichten voorzien van led-technologie.

Ontspannen
Met behulp van een duidelijk en overzichtelijk navigatiesysteem verlaten we Barcelona en wat meteen opvalt is dat het interieur overtuigt door zijn herkenbare soliditeit. Ook de gebruikte materialen zijn van een hoogwaardige kwaliteit die SEAT eerder vreemd was. Voor de ergonomie krijgt hij een dikke acht, want al vóór het verlaten van de stad is het duidelijk waarvoor alle hendels en knoppen dienen. De common-rail diesel doet zijn werk zo stil, dat elke vorm van heimwee naar de oude popverstuiver diesels in de stralende zon verbleekt. De traploze CVT-automaat doet daar een behoorlijke schep bovenop, want in de zevende en hoogste trap zorgt hij ervoor dat de motor op vlakke stukken nauwelijks toeren maakt. Het opschakelen gaat compleet traploos en is nauwelijks hoorbaar. Eigenlijk zie je de handeling uitsluitend aan de naald van de toerenteller. Al met al begint de dag erg ontspannen, mede dankzij aangename temperaturen en een wolkenloze hemel. Ondanks de licht stijgende autoweg richting de Catalaanse bergen, noteren we verbruikswaarden van rond de 1 op 17, hetgeen uiteraard te danken is aan de soevereine krachtafwikkeling van de motor in combinatie met de CVT-bak. Deze Multitronic is samen met Audi ontwikkeld als alternatief voor de bestaande Tiptronic-automaat met als doel een hoger comfort en een gunstiger brandstofverbruik.

Alle registers open
We nemen de gelegenheid te baat de Exeo op een compleet andere manier te testen: in de bergen rondom Rubió is een dertig kilometer lang circuitje uitgezet. De selectiehendel van de CVT in de S-stand en een lege weg zijn uitgangspunten voor een ongelooflijke dosis rijplezier. Het comfort van daarstraks maakt plaats voor een strak sturende Exeo die zich zowel bergop als bergafwaarts de steile en smalle weggetjes laat welgevallen. Dankzij de schakelpeddels op het stuur kan je de TDI precies op de juiste toeren houden. Ook hier laat de Multitronic zich van zijn beste zijde zien. Tussendoor is er ruimschoots gelegenheid om de nieuw geconstrueerde achterbank en leuningen van de voorstoelen uit te proberen, waarbij de SEAT-technici 44 millimeter meer beenruimte creëerden, geen luxe gezien de niet overbemeten erfenis van Audi.


 

 

 


  

SEAT Exeo 2.0 TDI Style Multitronic

 

Prijs

32.595 euro

 

Vermogen

143 pk bij 4.200 t/min

 

Koppel

320 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Continu variabel

 

Gemiddeld verbruik

5,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

153 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,3 sec

 

Topsnelheid

208 km/h

 

Bagageruimte

460 liter

 


| Disclaimer