Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Ibiza ST


 

21-06-2010 - tekst Willem de Volder

Wie een betaalbare en stijlvolle stationwagen wenst, doet er wijs aan een bezoekje te brengen aan de SEAT-dealer. Na de drie- en vijfdeurs is de Ibiza-familie nu met de ‘Sport Tourer’ een model rijker. Wij reden met de nieuwe Ibiza ST die een praktisch interieur combineert met interessante motoren voor de spaarzame automobilist.

 

De Ibiza ST is achttien centimeter langer dan de vijfdeurs hatchback en daarmee fors ruimer. Niet alleen de achterpassagiers hebben meer ruimte ter beschikking, ook de bagageruimte is stukken royaler met een inhoud van 430 liter. Opvallend is de lage tildrempel en de relatief vlakke laadvloer van de kofferbak. Meer ruimte nodig? Dat kan door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Dan bedraagt de stouwcapaciteit liefst 1.164 liter (tot aan het dak). Voorin is de stationwagon identiek aan de hatchback. Dat betekent in de basis een ietwat saai aandoende, grijze kleurstelling voor het dashboard. Een interessante optie is overigens de TomTom-craddle bovenop het dashboard, die een einde maakt aan het geleur met zuignap en adapter.

Fiscaal aantrekkelijk
De 1.2 TDI Ecomotive is het stokpaardje van SEAT in de Ibiza ST, tenminste als het gaat om gunstige verbruikscijfers en maximaal financieel voordeel. Dankzij een CO2-uitstoot van 89 g/km is de driepitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM en betaalt de zakelijk bestuurder slechts 14% bijtelling. Bovendien ligt het omslagpunt van benzine/diesel door deze maatregel op nul kilometer, dus is de keuze op papier niet moeilijk. Qua prestaties hoef je echter niet te veel te verwachten van de 1.2 TDI met 75 pk en 180 Nm koppel. Debet daaraan is ook de handgeschakelde vijfbak. Het toerenverval tussen de versnellingen is groot en dat maakt snel accelereren lastig. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens de EU-cyclus slechts 3,4 l/100 km (1 op 29,4). Verder is op isolatiemateriaal flink bespaard. De common-rail dieselmotor houdt zich allerminst op de achtergrond. Een toefje gas is genoeg om de bestuurder eraan te herinneren dat hij voor de driecilinder heeft gekozen. De isolatie en loopcultuur van de 1.6 TDI (90 of 105 pk) is wat dat betreft veel beter op orde. De 1.6 maakt de Ibiza ST stukken levendiger en is zakelijk gezien ook zo gek nog niet met 20% bijtelling. Ook de drie benzinemotoren komen zakelijk gezien in aanmerking voor het 20%-bijtellingstarief. Aan de basis staat de 1.2 met 70 pk. Ook hier is het verbruik gunstig met een gemiddelde van 1 op 18,2, maar met behoudende prestaties. De 1.2 TSI maakt van de Ibiza ST een heel andere auto. Deze viercilinder turbomotor genereert 105 pk en 175 Nm aan koppel en zet zowel de 1.2 als de 1.4 volledig in de schaduw. Zelfs qua brandstofconsumptie. Al na 10,2 tellen staat er 100 km/h op de klok en de geblazen 1.2 topt op 190 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 1 op 18,9 en voorzien van een start/stop-systeem neemt hij als 1.2 TSI Ecomotive Technology genoegen met slechts 5,1 l/100 km.

Goede balans
De extra lengte van de stationcar heeft SEAT goed weten te verdelen over beide assen, want de Ibiza ST rijdt niet anders dan de hatchback. De topuitvoeringen beschikken bovendien over XDS, een elektronisch sperdifferentieel. Samen met ESP zorgt het systeem voor verbeterde prestaties tijdens gripverlies. De elektronica stuurt het vermogen naar het wiel met de meeste grip, zodat het stabiliteitssysteem niet hoeft in te grijpen en er zodoende geen vermogensverlies optreedt. Dit systeem is ons uitermate prettig bevallen. De SEAT Ibiza ST is te verkrijgen vanaf € 14.395,-. De 1.2 TSI volgt medio juli en we kunnen u nu al verklappen dat er ook een sportieve FR 1.4 TSI in de pijplijn zit.

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer