Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Seat Leon ST


http://autogids.nl/userfiles/Image/Leon01a.jpg

http://autogids.nl/userfiles/Image/Leon02.jpg

Met de wind in de zeilen


Seat profileert zichzelf graag als de sportieve tak van de Volkswagen-groep. Als Seat dus een stationwagonversie van de Leon uitbrengt, ligt het voor de hand dat deze sportiever rijdt dan vergelijkbare stationwagons. De eerste vraag is of deze veronderstelling klopt, en de tweede vraag is in hoeverre de nieuwe Seat Leon ST daadwerkelijk een bruikbare stationwagon is. Wij gingen naar Barcelona, de bijna-thuishaven van Seat, voor antwoorden.

Bij sommige stationwagonversies heb je het idee dat de ontwerpers gewoon een vierkante doos op de achterkant van de hatchback- of sedanversie hebben geplakt. Vaak leidt dat tot auto's die niet meer lijken te kloppen. De ontwerpers van Seat hebben echt hun best gedaan op de achterste helft van de Seat Leon ST. Hij ziet er gewoon goed uit. Maar – niet onbelangrijk voor een stationwagon – het praktisch nut is ook toegenomen. De wielbasis is gelijk gebleven ten opzichte van de hatchback, maar aan de achterkant is de auto 27 cm langer geworden. Dat heeft geleid tot iets meer beenruimte en aanzienlijk meer hoofdruimte voor de achterpassagiers maar vooral tot een bagageruimte van 587 liter onder het afdekzeil, en met de achterbank opgevouwen zelfs 1.470 liter. Dat is aanzienlijk. Die achterbank is trouwens met een simpele handgreep te ontgrendelen zodat je binnen een paar seconden bijna anderhalve kuub tot je beschikking hebt. Ook handig is dat de leuning van de rechtervoorstoel naar voren kan worden geklapt, zodat je voorwerpen met een lengte tot 2.76 meter kunt vervoeren met gesloten achterklep. Zoals bij steeds meer auto's heeft de bagageruimte een dubbele bodem om bijvoorbeeld diefstalgevoelige spullen uit het zicht te houden. Het afdekzeil kan keurig in de dubbele bodem worden weggestopt. De bagageruimte is verder keurig afgewerkt, met een werkbare tildrempel van 65 cm, zodat de tweede vraag, die over de bruikbaarheid, bevestigend beantwoord is.

Uitrusting

Zoals te verwachten valt, is het interieur van de ST nagenoeg identiek aan dat van de hatchback. Nieuw voor de Leon is dat de ST leverbaar is (op de niveaus Style en FR) met actieve cruise control (ACC) in combinatie met Front Assist. ACC handhaaft de ingestelde snelheid, maar vermindert die wanneer de auto een voorganger op dezelfde rijstrook te dicht nadert. Veel merken bieden dit al, maar meestal in duurdere segmenten. We hebben het systeem uitgeprobeerd. Het werkt uitstekend en vooral vloeiend wanneer bijvoorbeeld een andere auto (te) kort voor je eigen auto van rijstrook wisselt of invoegt. Front Assist inclusief City Emergency Braking waarschuwt de bestuurder voor het gevaar op een kop-staartbotsing en remt desgewenst de auto zelfstandig af om een ongeval te vermijden. Deze twee systemen samen maken dat je in theorie (doch uitsluitend in theorie) zonder te remmen of gas te geven honderden kilometers snelweg kunt afleggen.

Diesel

We reden voor deze kennismaking eerst met de 2.0 TDI met 150 pk en automatische DSG zesversnellingsbak in de omgeving van het prachtige hotel W in Barcelona. Dit hotel heeft als bijnaam 'la vela' oftewel 'het zeil' en op de foto's bij dit artikel ziet u waarom. Deze motor is razendsnel. De respons op het gaspedaal is onmiddellijk. Met het knopje van het Seat Drive Profile op de stand 'sportief' verdwijnt alle comfort en verandert de Leon in een racemonster. De DSG-bak met dubbele koppeling trekt ver door in de versnellingen. Soms net iets te ver, wat een onrustig en ietwat druistig rijkarakter oplevert. De FR-versie heeft een 15 mm verlaagd chassis en als opties zijn Dynamic Chassis Control (actief onderstel) en Progressive Steering (variabele stuuruitslag) ingebouwd. Voor een gewone dagelijkse rit met een pakezel is het eigenlijk te veel van het goede. In standje 'normaal' of 'eco' is de auto een stuk beter handelbaar en veel comfortabeler. Het verbruik op de testrit met veel stad en snelweg (en een paar flinke peuten volgas) is aangenaam laag: 6,7 liter per 100 km. Voor Nederland zal de populairste diesel wel de 1.6 TDI worden met 110 pk als Ecomotive-uitvoering, die in 2014 in de 14%-bijtellingscategorie past vanwege zijn CO2-uitstoot van 85 gram per kilometer.

Benzine

Daarna namen we een veel rustigere 1.4 TSI benzinemotor met 140 pk en handgeschakelde zesbak. Nu maken we een testrit naar de bergachtige buitenwijken van Barcelona met veel lange klimmen en mooie bochten. Ondanks dat we in de veel eenvoudiger Style-versie rijden zonder alle opties van bovengenoemde FR-versie, merken we hier pas echt hoe sportief en fijn de Leon ST rijdt. De beide testrijders krijgen er steeds meer lol in en smijten de Seat van links naar rechts over de smalle weg. De motor heeft ook bergopwaarts veel dynamiek en reserve. Dus ook als je eens verkeerd schakelt, blijft de auto op snelheid. Zijn lage gewicht van 1.233 kilogram helpt zonder twijfel om deze lichtvoetigheid te bereiken. Het verbruik komt uit op op 7.0 liter per 100 km.

Meer versies

Seat heeft nog lang het achterste van zijn tong laten zien met deze ST, want er volgen nog meer versies. Er volgt in 2014 een vierwielaangedreven versie, waarvan het nog niet zeker is of deze naar ons land komt. Ook komt Seat met een 1.4 TGI-motor, waarbij de G staat voor aardgas, en last but not least een zuinige 1.4 TSI ACT, waarbij die laatste afkorting staat voor cilinderuitschakeling zodra de auto op kruissnelheid is. Er zijn vooralsnog geen plannen voor supersportieve Cupra-uitvoeringen van de ST.

De nieuwe Seat Leon ST is een buitengewoon geslaagde stationwagonversie van de vijfdeurs Leon. De auto biedt alle voordelen van een stationwagon, maar verschilt qua rij-eigenschappen niet of nauwelijks van de hatchback. Het bagagedeel is groot voor zijn klasse en de Seat-ontwerpers hebben deze uitstekend vormgegeven. Door elektronische veiligheids- en rijhulpsystemen in de optiepakketten van de Leon ST op te nemen, gaat Seat een stapje verder dan de meeste concurrenten in dit segment en deze prijsklasse. Doordat er nu drie varianten van de Leon op de markt zijn (hatchback, SC en ST) met veel keus op optiegebied, krijgt Seat ongetwijfeld de wind in de zeilen.

http://autogids.nl/userfiles/Image/Leon03.jpg

http://autogids.nl/userfiles/Image/Leon04.jpg


  

| Disclaimer