Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Seat Leon X-Perience


image/jpeg

Van alle markten thuis


De Seat Leon is er in vele soorten en maten. Misschien de minst verkopende, maar zeker een van de leukste is de X-Perience uitvoering. Deze heeft vierwielaandrijving en wat uiterlijke aanpassingen waardoor hij behoorlijk anders is dan de gewone Leon.

De Seat Leon X-Perience zal in ons land geen verkooptopper worden, want laten we wel wezen: in Nederland heb je maar zelden behoefte aan vierwielaandrijving. Ons land is helemaal aangeharkt en elk plekje waar mogelijk een beetje modder of zand ligt, wordt al snel afgezet met paaltjes, prikkeldraad, bussluizen, hekjes en al die andere obstakels die zijn uitgevonden om autorijden saai te maken. Op een ijzelige winterdag zie je meer fourwheeldrives onderuit gaan dan gewone auto's, omdat de eigenaren de terreincapaciteiten van hun auto en zichzelf schromelijk overschatten. En bovendien: als het echt spekglad is, maakt het helemaal niets uit hoeveel aangedreven wielen je hebt. Wat hou je dan over? Mensen in de bouw, die soms op modderige plaatsen komen; mensen die aan een dijk wonen en met lichte gladheid hun parkeergarage niet uitkomen; marktkooplui die zich zekerder voelen met 4WD voor hun zware aanhanger; en de echte liefhebber. Ja, je snapt dat Seat deze vierwielversie niet speciaal voor de Nederlandse markt heeft ontwikkeld. In thuisland Spanje zijn er tenslotte veel meer plekken en wegen waar je lekker tekeer kunt gaan met je vierwiel-Leon.
In het interieur is er eigenlijk niets dat er op wijst dat je in een speciale auto rijdt. De vierwielaandrijving schakelt zichzelf automatisch bij als een van de aangedreven voorwielen grip verliest. Er is geen enkel knopje voor. Dat is de moderne elektronica, die de vele pookjes en knopjes van vroeger vervangt.

Uiterlijk zie je wel dat je in een stoerdere versie van de Leon rijdt. De auto staat wat hoger op de wielen en hij heeft beschermplaten rondom en onder de bodem. Qua rijden merk je dat de auto iets meer overhelt in de bochten. De dieselmotor is uitstekend opgewassen tegen zijn taken. Hij heeft een lekker groot koppel bij laag toerental, zodat je in het terrein niet snel met de koppeling in de weer hoeft om de motor niet af te laten slaan. De auto presteert goed in het terrein, maar het is natuurlijk geen Land Rover of Unimog. Verwacht geen wonderen, maar voor een rit door niet al te hopeloos slecht terrein heb je er een goede aan. Zeker bouwvakkers en marktkooplieden (en u kunt er zelf nog wel meer categorieën bij verzinnen) hebben er een prima metgezel aan.

Natuurlijk kunt u altijd nog een gewone Seat Leon kopen. Die heeft u als hatchback al vanaf 18.650 euro. Niks mis mee, sterker nog een prima auto. Wilt u zo'n exclusieve X-Perience, dan krijgt u er de stationversie verplicht bij vanaf 27.550 euro. En voor alle duidelijkheid: die belettering zat alleen op onze demo.
image/jpeg
  

| Disclaimer