Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

SEAT Mii


 

21-12-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Vanaf komende lente kun je voor een compacte stadsauto weer bij SEAT terecht. De nieuwe Mii is het model waarmee de Spaanse fabrikant het A-segment bestormt en wij kregen alvast de gelegenheid om hem in hartje Barcelona aan de tand te voelen.

 

SEAT pakte groots uit tijdens de internationale persintroductie van de Mii. De Spaanse fabrikant is zeer verheugd met het nieuwe model, want nu heeft het merk weer een speler in het belangrijke A-segment. Toen de succesvolle Arosa in 2004 van het toneel verdween, ontstond er een gat onder de Ibiza, er kwam geen opvolger en naar kleine zuinige auto’s is steeds meer vraag. Een pure stadsauto met een kekke uitstraling en die helemaal bij deze tijd past, heeft dan ook veel potentieel. Dat het nieuwe model niet in eigen huis is ontwikkeld, maar samen met de Volkswagen up! en Skoda Citigo een drieling vormt, is een bijzaak. Kijk maar naar de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Ook een drieling, maar stuk voor stuk erg succesvol. Deze drie hebben echter hun beste tijd gehad en wat dat betreft is de timing van SEAT uitstekend. De prijzen zijn weliswaar nog niet bekend, maar aangezien de Volkswagen up! vanaf 8.490 euro leverbaar is en de Mii zeker niet meer gaat kosten, zit het met het prijskaartje wel goed.

Bruisend
Qua locatie had Barcelona niet beter gekozen kunnen worden. Want in deze bruisende stad, op steenworp afstand van de SEAT-fabriek in Martorell, waar moderne architectuur wordt afgewisseld met oeroude monumenten en talloze nauwe, authentieke straatjes voelt de Mii zich helemaal thuis. Al na een paar kilometer merken we dat de Mii opvallend wendbaar is. Hij wurmt zich overal tussendoor, geen parkeerplaats is te krap en van alle scooters en motorfietsen die links en rechts voorbij scheuren, worden we geen moment onrustig. De Mii biedt goed overzicht en hij reageert lekker direct op alle handelingen van de bestuurder. Ook uit de perfect gesynchroniseerde versnellingsbak blijkt dat de Mii een volbloed stadsauto is. Zelfs bij snelheden rond 20 km/h schakelt hij heel soepel van twee naar één en dat bevalt bijzonder prettig als je regelmatig van stoplicht naar stoplicht rijdt.

Opvallend ruim
Maar de Mii is niet zomaar een koekblikje voor in de stad. Mede doordat de wielen op de uiterste hoeken zijn geplaatst, biedt hij binnen zijn lengte van slechts 3,56 meter verbazend veel ruimte. Sowieso als je voorin zit, heb je geen moment het idee dat je in zo’n kleine auto zit. Bovengemiddeld lange bestuurders kunnen prima achter zichzelf zitten en hij heeft ook nog eens de ruimste bagageruimte in zijn klasse. Wow! Op de snelweg staat de Mii eveneens zijn mannetje. Hij is best comfortabel en met de 75 pk sterke 1,0-liter driecilinder kun je lekker doorgassen. Hetzelfde gevoel hadden we toen we met een 60 pk-versie gingen rijden, want het verschil in vermogen merken we nauwelijks.

Jeugdige uitstraling
SEAT associeert zich nadrukkelijk met jong, sportief en creatief. En dat is ook precies wat de Mii uitstraalt. Het guitige uiterlijk wordt gecombineerd met een interieur dat in de basis relatief eenvoudig is, maar wel van prima kwaliteit is. Het geheel kan worden opgeleukt met een uitneembaar navigatiesysteem dat volledig in de elektronica van de auto is geïntegreerd en tevens als boordcomputer fungeert. Werkt allemaal uitstekend. En wat jonge kopers ook zal bevallen, is het goed klinkende audiosysteem. Echt, deze auto zorgt voor een glimlach van oor tot oor. Dat wordt helemaal bevestigd als we in een knalgeel exemplaar door het centrum van Barcelona rijden, tientallen nieuwsgierige blikken te verduren krijgen en het nummer ‘Sexy and I know it’ van LMFAO keihard uit de Mii-speakers knalt. ‘Everybody stops and they staring at me!’

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer