Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Skoda Fabia RS


 

25-02-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Skoda timmert enorm aan de weg en wordt steeds volwassener. Het merk heeft de laatste jaren vooral geïnvesteerd in het vergroenen van het complete modelgamma. De Skoda Fabia RS waar wij mee reden, is ook groen, maar dan anders…

 

Skoda mag dan het budgetmerk van Volkswagen zijn; het Tsjechische merk krijgt wel steeds vaker de beschikking over de modernste techniek die normaal gesproken alleen aan duurdere, hoger gepositioneerde Volkswagen- en SEAT-modellen is voorbehouden. Zo ook bij de Fabia RS, het neefje van de Volkswagen Polo GTI en de SEAT Ibiza Cupra. De 180 pk sterke 1.4 TSI-motor, de veelgeprezen zeventraps DSG-transmissie en het elektronische sperdifferentieel XDS zijn bij dit trio allemaal identiek. De nul-tot-honderd-sprint doen ze in ruim zeven seconden en alle drie bereiken ze een topsnelheid tussen de 220 en 230 km/h. Op papier dus zeer vergelijkbaar, maar dat zijn droge cijfers. In de praktijk blijkt dat er (gelukkig) wel degelijk verschillen zijn.

Ruim
De compacte Fabia scoort namelijk erg goed op het gebied van ruimte. De zithouding en de relatief hoge daklijn zorgen voor voldoende hoofd- en beenruimte, waardoor bovengemiddeld lange mensen ook achterin prima hun zit weten te vinden. Het interieur is echter wel aan de sobere kant. Afgezien van de sportstoelen en het driespaaks lederen stuurwiel met RS-logo zijn ook nauwelijks verschillen te bekennen. En hoewel de Fabia RS op technisch gebied goed uitgerust is, zijn het de gebruikte materialen van het dashboard en vooral de deurpanelen die kwalitatief geen sterke indruk maken. Het sluit ook niet aan op de afwerking die namelijk wél prima in orde is. Ook vanbuiten heeft Skoda goed werk geleverd door het uiterlijk van de RS behoorlijk te laten verschillen met de minder potente Fabia’s. Dat begint uiteraard met een sportievere voor- en achterbumper, hij rolt op opvallende 17-inch wielen en het dak heeft een andere kleur. Verder vinden we diverse RS-uitingen, een diffuser aan de achterzijde en getinte ramen. Om het verhaal compleet te maken, was ons testexemplaar in een felgroene, niet te missen kleur uitgevoerd waardoor hij nóg meer opvalt.

Beleving
Zodra je met de 180 pk sterke groene gifkikker gaat rijden, blijkt meteen dat het lastig is om je netjes aan de snelheid te houden. De combinatie van de razendsnel schakelende DSG-automaat met dubbele koppeling, het acceleratievermogen en het gebrul van de turbomotor nodigt erg uit om keer op keer het gas vol in te trappen. Zodra je de DSG-bak in de sportstand zet, schakelt hij pas bij 7.000 toeren en heerst er een enorme snelheidsbeleving. De besturing is erg direct en mede door het keiharde onderstel en het XDS-systeem kun je de Fabia RS snoeihard door een bocht knallen. In sommige gevallen is 180 pk op de voorwielen van een kleine, lichte auto iets te veel van het goede. De RS trekt het namelijk niet om vanuit stilstand volgas weg te sprinten. De voortrein zal dan ‘stuiteren’, waardoor je genoodzaakt bent gedoseerd met het gaspedaal om te gaan of handmatig via de schakelflippers achter het stuur zo snel mogelijk naar z’n twee te schakelen. Desondanks is de Fabia RS een leuke auto waar je veel plezier aan kunt beleven. Standaard is hij behoorlijk compleet uitgevoerd en hij is multi-inzetbaar. Prijstechnisch is de vijfdeurs ‘hot hatch’ de voordeligste van de drie, alleen is het prijsverschil aan de magere kant. De Fabia RS kost 23.490 euro en aangezien de Polo GTI en Ibiza Cupra (beide driedeurs) maximaal 1.500 euro meer kosten, is het woordje ‘budget’ niet helemaal van toepassing.

 

 

 

 

 

 


  

Skoda Fabia 1.4 TSI RS

 

Prijs

23.490 euro

 

Vermogen

180 pk bij 6.200 t/min

 

Koppel

250 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

148 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

7,3 sec

 

Topsnelheid

224 km/h

 

Bagageruimte

300 liter

 


| Disclaimer