Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Skoda Superb Combi Greenline


 

18-07-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Op zoek naar een zo groot mogelijke auto met een zo laag mogelijke bijtelling? Stop met zoeken, want er is er één waaraan geen enkel ander model kan tippen. We hebben het over de Skoda Superb Combi Greenline. En hoe hij zich in de praktijk gedraagt, konden wij zelf ondervinden.

 

Skoda verbaasde vriend en vijand door in 2008 de nieuwe, extreem ruime Superb op de markt te brengen. De beenruimte achterin is alleen te vergelijken met die van een verlengde BMW 7 Serie en zijn ingenieuze achterklep die in twee delen kan worden geopend, verschaft toegang tot een bagageruimte van maar liefst 565 liter. Twee jaar later kwam de Superb Combi: zo’n beetje de grootste stationwagon die er in Europa bestaat. Als je de kofferbak bekijkt, schiet je spontaan in de lach. Zonder de achterbank neer te klappen, kun je al 603 liter kwijt! Maar wie had ooit gedacht dat deze reusachtige Skoda Superb Combi ook nog eens met 20% bijtelling zou kunnen worden geleased?

 

114 gram
Hoe groot de Superb Combi ook mag zijn, Skoda heeft het gewoon voor elkaar gekregen. De 1.6 TDI dieselmotor die de Tsjechische tank aandrijft, is een bekende krachtbron en zorgt in diverse andere VAG-modellen eveneens voor een gunstige bijtelling. Greenline is de overkoepelende naam voor alle Skoda-modellen die extra zuinig zijn en ook in het geval van de Superb Combi zijn diverse brandstofbesparende maatregelen toegepast. Denk daarbij aan een start/stop-systeem, de versnellingsbakverhoudingen zijn ietwat aangepast en remenergie wordt teruggewonnen. Ook het verlagen van de lucht- en rolweerstand dragen bij aan een gunstig verbruik. Uiteindelijk is het gemiddelde verbruik vastgesteld op 4,4 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 114 g/km. Leuk, dit soort droge cijfers. Maar veel belangrijker is hoe de Combi Greenline zich in de praktijk gedraagt.

 


Praktijkverbruik
En wat meteen opvalt, is dat je, afgezien van het start/stop-systeem, helemaal niets merkt van brandstofbesparende maatregelen. De 105 pk sterke zelfontbrander die de voorwielen aandrijft, levert zijn maximale trekkracht van 250 Nm al bij 1.500 toeren en je kunt dus lekker schakellui rijden. Echt sterk is deze 1.6 TDI niet, maar desondanks levert hij voldoende kracht om de maximumsnelheid ruimschoots te overschrijden. Bij ‘normaal’ gebruik is een verbruik van 4,4 l/100 km niet haalbaar. Maar zodra we de snelweg opgaan en een snelheid tussen 110 en 120 km/h aanhouden, daalt het gemiddelde ruim onder de 6,0 l/100 km en dat is voor een auto van dit kaliber gewoon netjes.

 

Comfort
Waar de Superb Combi het best op scoort, is natuurlijk het comfort. Op de eerste plaats voorziet hij in een berg luxe, hij is opvallend stil en de enorm lange wielbasis zorgt voor een rustgevende rijervaring. De beenruimte achterin is werkelijk ongekend, waardoor ook mensen van twee meter lang uitstekend kunnen zitten. Sterke nog, zodra een 1.70 meter lange chauffeur achter zichzelf gaat zitten, kan hij zijn benen strekken! Verder zit het met de kwaliteit van het interieur helemaal goed en is het onbegrijpelijk dat de vanafprijs van de Skoda Superb Combi Greenline slechts 30.600 euro bedraagt.

 

 

 

 

 


  

Skoda Superb Combi

1.6 TDI Greenline

 

Prijs

30.600 euro

 

Vermogen

105 pk bij 4.400 t/min

 

Koppel

250 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

4,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

114 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

12,6 sec

 

Topsnelheid

190 km/h

 

Bagageruimte

603 liter

 


| Disclaimer