Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Skoda Yeti


image/jpeg

 

13-11-2009 - tekst Willem de Volder 

Het programma van Skoda breidt alsmaar uit. In steeds meer segmenten kan het merk serieus concurreren met sterke punten als een scherpe prijs en veel value for money. Met de nieuwe Yeti wordt een vriendelijk ogende compacte SUV neergezet die in niets lijkt op de verschrikkelijke sneeuwman waar hij zijn naam aan te danken heeft.

 

Als we aan een SUV denken, hebben we meteen auto’s voor ogen met een stoere uitstraling en hoge carrosserie. Op een eigen manier biedt de Yeti deze twee elementen. De hoogte van 1,69 meter is behoorlijk en de rechte achterkant en relatief hoge neus doen de rest. Tegelijk heeft de Skoda ook iets vriendelijks. Dat komt deels door de lengte, maar ook door het front met ronde lampen, waarin zowel de dagrijverlichting als de mistlampen zijn opgenomen. Skoda biedt met de Yeti een waardig alternatief voor een traditionele hatchback in de middenklasse, op die manier is het model ook geprijsd. Vier deuren en een grote achterklep zorgen voor een prima toegankelijkheid en door de hoogte van de carrosserie hebben zowel passagiers als bagage totaal niet te klagen. Op de achterbank is er genoeg been- en hoofdruimte beschikbaar, mede dankzij de verstelbaarheid van de rugleuning. Door het midden van de leuning neer te klappen, ontstaat een comfortabele armleuning. De achterbank kan in delen voorover worden geklapt of zelfs volledig worden uitgenomen. Dat biedt de Yeti alle functionaliteiten van een MPV.

Hoekje om
Het laadvolume van de Yeti is zeer flexibel en blijkt onder meer afhankelijk van het feit of de auto al dan niet een reservewiel heeft. Het varieert hierdoor van 322 liter met reservewiel en de achterbank in de achterste positie tot 1.760 liter als de hele bank verwijderd is. Dat betekent dat de inzetbaarheid van de Yeti enorm groot is. Voorin is het formaat ook helemaal in orde. Hoogte, breedte en beenruimte voldoen prima. De stoelen zijn niet overdreven bemeten, vooral de zitting lijkt wat smal en kort. Maar toch blijkt het comfort op lange ritten niet verkeerd. De aankleding is uiteraard sterk afhankelijk van de vier beschikbare uitrustingsvarianten. De Elegance staat op de hoogste trede en fleurt het interieur op met metaalkleurige pedalen, een radio met 6 cd-wisselaar, extra getinte ruiten vanaf de B-stijl en een driespaaks stuur met bedieningsknoppen. De lederen bekleding betreft in dit geval een optie. Aan de buitenkant herkennen we de Elegance aan zijn zilverkleurige dakrails, 17-inch lichtmetalen wielen en lampen die het hoekje om schijnen.


image/jpeg


Vierwielaandrijving
Skoda heeft twee benzinemotoren in de Yeti die op het oog behoorlijk ver uit elkaar liggen. Aan de basis staat de nieuwe 1,2-liter TSI die 105 pk levert terwijl we daarboven ineens een sprongetje maken naar de 1.8 TSI met niet minder dan 160 pk. Deze motor komt ook aan een koppel van 250 Nm bij 1.500 tot 4.500 toeren. Over souplesse hebben we dan ook niet te klagen. De krachtbron trekt als een lier, haalt de 100 km/h in slechts 8,4 seconden en zet een top neer van 200 km/h. Dat betekent dat de Yeti zich prima thuis voelt op de snelweg, waar de stabiliteit behoorlijk blijkt als we bedenken dat de auto relatief hoog is. De motor komt krachtig over en vooral tussenacceleraties verlopen opmerkelijk vlot. De 1.8 TSI wordt vanzelf gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving en dat verhoogt aan de ene kant de functionaliteit, maar heeft als keerzijde natuurlijk een hoger brandstofverbruik. We kwamen gemiddeld net boven de 1 op 10 uit en vinden dat ook terug in het D-label. De tweewiel aangedreven 1.2 TSI scoort met een B-label veel gunstiger en zal zonder twijfel in Nederland de best verkochte motorvariant worden. Verder levert Skoda de Yeti met de 2.0 TDI in drie vermogensvarianten waarbij alleen de 110 pk met twee- en vierwielaandrijving beschikbaar is en de 140 en 170 pk altijd over integrale aandrijving beschikken.

Inparkeren
De totaalindruk die de Yeti afgeeft, is beslist een goede en dat zijn we eigenlijk van Skoda ook niet anders gewend. Bovendien heeft de auto zijn uitstraling mee zonder overdreven of pompeus te zijn. De wat hogere zitpositie wordt door veel automobilisten als uiterst positief ervaren en het uitzicht rondom is dan ook navenant. Bij de Elegance helpt de Park Distance Control ook mee bij inparkeren. De prijslijst begint bij € 18.900,- voor de 1.2 TSI Active. De 1.8 TSI met 4x4 start als Active Plus flink hoger bij € 25.790,-. Kijken we dan naar onze Elegance dan loopt het bedrag verder op naar € 31.390,- en dat is toch een prijs die in deze klasse niet meer realistisch is. Dieselen in de Yeti kan vanaf € 25.690,-.

image/jpeg


  

| Disclaimer