Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Subaru Forester 2.0 Luxury


 

15-09-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

De vernieuwde Forester die Subaru onlangs introduceerde, lijkt vanbuiten niet veel veranderd. Dat klopt, want de belangrijkste wijzigingen bevinden zich onderhuids. De benzinemotor is totaal vernieuwd en dat levert de stoere crossover een groen energielabel op. Ook het interieur en het onderstel werden op diverse punten verfijnd. Kortom, genoeg reden voor een hernieuwde kennismaking.

 

Dat het uiterlijk van de vernieuwde Subaru Forester niet veel anders lijkt, komt omdat de wijzigingen zich beperken tot de voorgrille, andere buitenspiegels met geïntegreerde led-knipperlichten en een nieuw type 17-inch velg voor de meest luxe uitvoeringen. Meer dan dat hoefde Subaru ook niet te veranderen, want het koetswerk van de Forester heeft nog altijd een uitstraling die geheel in deze tijd past. Hetzelfde geldt voor het interieur. Met subtiele aanpassingen aan de indeling van het instrumentenpaneel, een andere kleursetting en een betere kwaliteit stoelbekleding kan de Forester weer jaren vooruit. Bovendien heeft het Japanse merk de laatste ontwikkelingen op het gebied van audio niet onopgemerkt aan zich voorbij laten gaan. Het nieuwe, uitgebreide systeem met kleurendisplay laat zich opvallend eenvoudig bedienen en biedt tevens een Bluetooth-handsfreeverbinding en een achteruitrijcamera.

Traditie
Subaru is een merk dat stevig voortborduurt op een jarenlange traditie. Op de Trezia na, is elk model voorzien van een boxermotor en permanente vierwielaandrijving. Zowel de krachtbron als het aandrijfsysteem is symmetrisch, waardoor de Forester in de lengte- en breedte-as perfect in balans is. Het model maakt dan ook een zeer solide indruk, hij stuurt uitstekend en voor slechte wegcondities deint hij niet terug. Met een riante bodemvrijheid en zelfs een hi/lo-gearing beschikt de Forester tevens over eigenschappen om ook in ruw terrein niemand teleur te stellen. De compleet nieuwe, derde generatie benzine-boxermotor levert een onveranderd vermogen van 150 pk en koppel van maximaal 198 Nm dat bij 4.200 toeren wordt bereikt. Daarmee scoort de Forester een ruime voldoende, ondanks het feit dat de vier cilinders behoorlijk veel toeren moeten draaien om de gang erin te houden.

Groen
De grootste vooruitgang die Subaru met deze benzinemotor heeft geboekt, is het brandstofverbruik. Want dat is met maar liefst tien procent gedaald. Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde verbruik nu 7,5 l/100 km. Hij produceert een CO2-uitstoot van 173 g/km (-25 gram!) en in plaats van een geel E-label is de Forester nu de trotse bezitter van een groen C-label. In de praktijk blijkt het verbruik ruim een liter boven de fabrieksopgave te liggen en daar hoeft de 1.445 kilo wegende crossover zich niet voor te schamen. Wij hebben er geen zuinigheidswedstrijd van gemaakt en dus zijn we ervan overtuigd dat het zuiniger kan.

Eenvoud
Wat ons erg bevalt aan de Forester, is zijn hoge no-nonsense-gehalte. Subaru heeft de kunst van de eenvoud goed begrepen, want zonder het gebruik van knetterdure materialen is het complete interieur van uitstekende kwaliteit, niets is overbodig en hij zit niet volgepropt met allerlei systemen die jou vertellen hoe je je op de weg moet gedragen. Gezien de hoge zitpositie, 450 tot 1.660 liter bagageruimte en een trekgewicht van 2.000 kilo is de Subaru Forester tevens een ideale vakantieauto. De gereduceerde CO2-uitstoot heeft een positief effect op de prijs, want de Forester is nu 500 tot 1.000 euro voordeliger dan voorheen. De prijzen beginnen bij 29.995 euro en het exemplaar dat wij reden, kost 35.495 euro.

 

 

 


  

Subaru Forester

2.0 Luxury

  

Prijs

35.495 euro

 

Vermogen

150 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

198 Nm bij 4.200 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

7,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

173 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,7 sec

 

Topsnelheid

185 km/h

 

Bagageruimte

450 liter

 


| Disclaimer