Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Subaru Impreza XV


 

01-08-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Subaru staat bekend om zijn tradities. Krachtige boxermotoren en Symmetrical All Wheel Drive zijn bij vrijwel alle modellen al jaren standaard. Nu heeft Subaru het leveringsgamma uitgebreid met de crossover-achtige Impreza XV, die dankbaar gebruikmaakt van de beproefde Impreza-technieken.

 

De laatste jaren zijn er steeds meer autofabrikanten die een ‘cross-versie’ van een bestaand model op de markt brengen. Dit soort modellen onderscheiden zich doorgaans door opvallende kunststof panelen rondom de wielkasten en ze staan vaak een fractie hoger op hun wielen. Ook Subaru volgt deze trend en heeft op basis van de Impreza een stoere crossover-variant ontwikkeld. De nieuwe Impreza XV, waarbij XV staat voor Cross Vehicle, is direct te herkennen aan de matzwarte wielkastverbreders en sideskirts, een specifieke voorbumper met geïntegreerde mistlampen en zwarte aluminium dakrails. Tevens zijn de aparte 16-inch lichtmetalen velgen en zwarte accenten op de voor- en achterbumper specifiek aan de XV voorbehouden.

Veelzijdig onderstel
Waar het bij diverse cross-versies niet verstandig is om al te ruig terrein op te zoeken, vormt het onderstel van de Impreza een uitstekende basis voor een model die onder alle weers- en wegcondities goed moet presteren. Ten opzichte van de reguliere Impreza beschikt de XV over stijvere veren en in combinatie met zijn Symmetrical AWD heeft Subaru een sportieve variant ontwikkeld, die ondanks de ongewijzigde hoogte ook prima zijn weg weet te vinden op de onverharde paden. De Impreza XV biedt zelfs een Hi/Lo-gearing om de trekkracht onder zware omstandigheden extra te vergroten.

2.0R
Een opvallende eigenschap van de Impreza XV is de felheid van zijn boxermotor. Wij reden met de 2.0R die een vermogen van 150 pk en een koppel van 196 Nm ter beschikking stelt. Het typische boxergeluid nodigt uit om flink gas te geven, maar zelfs onbewust rij je al gauw te hard. Hoewel in het gamma van de Impreza geen groen energielabel te vinden is, zorgt de 2.0R wel voor een hoop rijplezier. De Impreza XV stuurt vrij scherp en ook het bochtenwerk op het asfalt is van een uitstekend niveau. Daarbij heeft Subaru gekozen voor laag zittende sportstoelen, die het sportieve karakter van de Impreza XV alsmaar bekrachtigen.

€ 27.995,-
Kopers van een Impreza XV zitten niet altijd te wachten op een en al sportiviteit. Maar ook daar weet de XV wel raad mee. Qua standaarduitrusting ontbreekt er weinig, bij lagere toerentallen is de motor nauwelijks hoorbaar en hij is tevens te bestellen met een automatische transmissie. Voor de avonturier die niet op zoek is naar een grote auto, maar wel een met beproefde, hoogwaardige techniek, is de Impreza XV een ideale optie. Subaru levert hem in de kleuren zwart, wit en antraciet. De veelrijders kunnen bovendien kiezen voor een 150 pk sterke Boxer Diesel. De prijs van de handgeschakelde Impreza XV 2.0R bedraagt € 27.995,-.

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer