Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium


image/jpeg

Het Japanse Subaru is met een aardige vernieuwingsslag bezig. Die speelt zich zowel op technisch vlak als op het terrein van nieuwe modellen af. Recent verscheen de Subaru Levorg, een model dat in de bovenste regionen moet concurreren met middenklasse stationwagons.

Door het specialisme op het gebied van vierwielaandrijving is en blijft Subaru een kleine speler. Maar wel een fabrikant die menigmaal wordt geroemd om de bouwkwaliteit en hoge betrouwbaarheid. Ook de nieuwe Levorg is weer volgens dezelfde principes tot stand gekomen.

Luchthapper
Het is even zoeken om duidelijk te krijgen waar de auto in het programma staat. Qua bodemgroep stamt de Levorg uit de familie waartoe ook de Impreza en XV behoren. Dat betekent dat het model aan de bovenkant van de middenklasse zit. Dat blijkt ook uit de flinke lengte van 4,69 meter. De ontwerpers hebben het model een aantal krachtige lijnen meegegeven. Zo worden de spatborden extra benadrukt en doet de flinke luchthapper op de motorkap natuurlijk direct denken aan de sportieve kwaliteiten van de Impreza. Het is juist dit detail dat hoge verwachtingen wekt, maar die de gemiddelde koper zou kunnen missen als kiespijn. De chromen grilleomlijsting en de strips ter hoogte van de mistlampen voegen juist wat elegantie toe. Jammer dat juist de metaalkleurige lijst aan de onderkant van de zijruiten niet bij de achterste zijruit wordt doorgetrokken. Hiermee lijkt het alsof de achterkant er een beetje aangeplakt is.

Blauwe stiksels
De flinke dakspoiler, het spoilerrandje tussen de achterlichten, ook hier een chromen bies en twee uitlaten bepalen het beeld aan de achterkant van deze ruimtelijk bedoelde Subaru. Want het zijn toch vooral gezinnen die op zoek zijn naar dit type auto. Qua bagagevolume stelt de Levorg meer dan tevreden. Minimaal is 522 liter beschikbaar en dat kan eenvoudig worden uitgebreid tot 1.446 liter De achterbank kan in delen op afstand worden neergeklapt. Onder de vloer en in de flanken zijn nog extra opbergvakken gemaakt, vooral ook om kostbaarheden aan het oog te onttrekken.
Het meubilair van de Premium uitrustingsvariant is standaard met leer bekleed. De hoofdkleur zwart wordt op aangename wijze afgewisseld met contrasterende blauwe stiksels die ook op de pook en het stuur zijn aangebracht. Aluminium pedalen en een dito voetensteun versterken het sportieve karakter. Aluminium accenten zorgen voor nog meer contrast. Vreemd dat de strip op het dashboard daar juist weer vanaf wijkt.

image/jpeg

Souplesse
Subaru levert in de Levorg een nieuwe 1.6 liter viercilinder boxermotor. Een zogenaamde downsizemotor die zijdezacht loopt en vrijwel niet het typische roffeltje van een boxer laat horen. Ook bij verder doortrekkend in de versnellingen overheerst de rust. De krachtbron levert een fors vermogen van 170 pk en doet datzelfde met een koppel van 250 Nm. Dat betekent dat de prestaties tot tevredenheid stemmen. In 8,9 seconden sprint de auto naar de 100 km/u en topt op 210 km/u. Maar de loopcultuur is zo afgestemd op souplesse, dat de te verwachten duw in de rug uitblijft. Subaru koppelt deze motor in de Levorg louter aan de Lineartronic automaat, een CVT met kettingoverbrenging. Hiermee wordt het ongebreideld oplopen van het toerental bij snel accelereren voorkomen. Het gemiddelde brandstofverbruik, nooit het sterkste punt van een boxer, komt uit op 1 op 11,8 (16 procent meer dan het normverbruik).
Over het geheel genomen blijkt het onderstel van de Levorg afgestemd op comfortabel afstanden afleggen. Ook het bochtengedrag dwingt respect af. Het enige dat tegenvalt, is de vering van de achteras die op verkeersdrempels in een onrustige cadans wordt gebracht.
Subaru levert op dit moment twee uitvoeringen: de instapprijs bedraagt 34.995 euro en voor 39.995 staat de GT-S Premium voor de deur.

image/jpeg
  

| Disclaimer