Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Subaru Outback


image/jpeg

 

06-01-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Voor een relatief klein merk als Subaru, dat slechts zes modellen voert, is een nieuw model vanzelfsprekend groot nieuws. Eind vorig jaar introduceerde Subaru zijn gloednieuwe Legacy en traditioneel dus ook een nieuwe Outback. Subaru kennende belooft hij goede kwaliteiten op de meest uiteenlopende wegen. AutoGids ging dan ook met de nieuwe Outback op zoek naar de onverharde paden.

 

Subaru is een merk dat stug vasthoudt aan zijn merkwaarden. Zo is het overgrote deel van het modellengamma al generaties lang standaard voorzien van vierwielaandrijving en worden ze stuk voor stuk, met uitzondering van de Justy, aangedreven door boxermotoren. Vooral de Outback is een model dat perfect aansluit bij alle tradities en merkwaarden van deze Japanse autofabrikant. Al sinds 1996 biedt Subaru een verhoogde variant van de Legacy Touring Wagon en als grondlegger van dit concept kreeg de Outback veel lof toegezwaaid.

 

Opvallend ruim

Net als voorgaande generaties vormt de Legacy Touring Wagon de basis voor de Outback, waarbij de grotere bodemvrijheid en een stoerdere ‘package’ het verschil maken. Daarbij heeft hij tevens een ietwat ander front en dikkere wielkasten. Opvallend is dat hij, afgezien van het compleet nieuwe in- en exterieurdesign, aanzienlijk ruimer is geworden. Ten opzichte van zijn voorganger is hij namelijk 45 mm langer, 50 mm breder en bovendien 70 mm hoger. In totaal meet de nieuwe Outback een lengte van 4.775, een breedte van 1.820 en een hoogte van 1.605 mm. Vooral voor een auto met de contouren van een stationwagen zijn dit behoorlijk forse buitenafmetingen. Vanbinnen biedt hij dan ook zeeën aan ruimte. Wie achterin plaatsneemt, wordt getrakteerd op erg veel beenruimte en de kofferbak biedt een minimale inhoud van maar liefst 526 liter. Alleen al op basis van deze cijfers is de nieuwe Outback uitermate geschikt als familieauto.

 

image/jpeg

 

2.5i Lineartronic

De multifunctionele eigenschappen van de Outback zijn uiteraard de belangrijkste argumenten om deze auto aan te schaffen. Door zijn symmetrische vierwielaandrijving (AWD) is hij perfect uitgebalanceerd en ben je in de Outback verzekerd van een opvallend goede wegligging. Zijn ruime bodemspeling zorgt er daarbij voor dat je in de Outback met het volste vertrouwen de onverharde paden kunt opzoeken. Wij reden met de 2,5-liter viercilinder boxermotor, die met 167 pk en 229 Nm prima prestaties levert en waarmee je nergens vermogen tekort komt. Bovendien levert Subaru een gloednieuwe Lineartronic-automaat, die eveneens opvallend goed werkt. Deze transmissie combineert de eigenschappen van een continu variabele transmissie met zes voorgeprogrammeerde versnellingen, waardoor hij geheel naadloos én adequaat reageert op het gaspedaal. Met een gemiddeld verbruik van 8,4 l/100 km pakt deze CVT zelfs iets gunstiger uit ten opzichte van de handgeschakelde zesbak. Beide versies zijn in ieder geval goed voor een groen C-label.

 

Allrounder

Subaru mag dan een klein merk zijn, met de Outback wordt wederom aangetoond dat het in staat is om fantastische auto’s te produceren. Ze zijn technisch zeer doordacht, ze bieden goede rijeigenschappen en in de Outback ben je ook nog eens voorzien van veel ruimte en luxe. Het geheel nieuwe interieur ziet er fraai uit, het heeft een degelijke uitstraling en de cockpit is goed geïsoleerd. Of je nu een zakelijk rijder bent, een avonturier of juist iemand die er graag met meerdere personen op uittrekt: de Outback is een ruime, robuuste allrounder die voor veel verschillende doeleinden kan worden ingezet. De Outback 2.5i is leverbaar in drie uitvoeringen, waarbij de prijzen beginnen bij € 39.995,- (volgens huidige belastingregeling) en eindigen bij de meest omvangrijke diesel, die minimaal € 49.995,- moet kosten.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer