Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Suzuki Celerio


image/jpeg

Meekomen zonder trappen


Wij vinden de Suzuki Celerio een opvallende nieuwkomer. Niet omdat hij zo spectaculair is vormgegeven, maar vanwege de combinatie prijs en binnenruimte. We reden hem een week.

Mensen zijn steeds minder geïnteresseerd in de beleving die bij een auto hoort. Beleving is dan ook een begrip waarvoor je bij sommige merken veel geld betaalt. Wat mensen zoeken is een scherpe prijs, veel binnenruimte en als het even kan: een pittig motortje dat niet teveel brandstof gebruikt.

Eerst over de motor. Het 1.0-liter-aggregaat dat de Celerio aandrijft, leverde een gemiddeld verbruik op van 1 op 20. Aangenaam laag. Maar waar andere kleine en zuinige motoren nogal eens traag zijn en dan vooral bij hogere snelwegsnelheden, is dat helemaal niet het geval bij de Celerio. Boven de 100 km/u in zijn vijfde versnelling heeft hij nog steeds voldoende trekkracht. Opvallend is dat volgens de eenvoudige boordcomputer de auto bij de 100 km/h nog steeds 1 op 20 rijdt. Je rijdt dan ook altijd vlot met alle verkeer mee, zonder te hoeven 'trappen' of met overmatig motorgeluid.

De ruimte voorin is goed, zoals hij dat eigenlijk bij alle compacte auto's van tegenwoordig is. Juist de ruimte voor de achterpassagiers is bovengemiddeld. Ik kan comfortabel achter mezelf zitten en dat komt bijna nooit voor. De kofferbak is iets groter dan gemiddeld.
Rijden doet hij prima, al voel je bij scherpe manoeuvres de kleine wielen wel eens te klein zijn. Net of je een winkelwagen rijdt en de voorwieltjes voelt zwenken. Nou ja, daar valt goed mee te leven, want hij voelt voor de rest gewoon normaal en veilig aan. De vering is goed. Lange ritten in de Celerio zijn absoluut geen straf, al missen wij wel de cruise control.
De uitrusting is vrij karig, al zit het meest noodzakelijke er wel op. Het enige wat we missen is een lampje in het dashboard dat aangeeft of het dimlicht brandt. Dat zie je namelijk nergens aan af en in tunnels of langs schemerige bosdreven, vergeet je de juiste verlichting te voeren.
De Celerio is niet echt opvallend vormgegeven, al valt het met de juiste velgen en bestrepingen nog wel mee. Maar goed, hij heeft zoveel te bieden op de driehoek prestaties-ruimte-prijs dat hij voor veel mensen een zeer aantrekkelijk alternatief kan zijn. De moeite waard om eens uit te proberen bij uw dealer. De Celerio kost vanaf 9.999 euro.
  

| Disclaimer