Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Suzuki Swift


 

19-10-2010 - tekst Lars Bouten 

Zo op het eerste gezicht lijkt er niets veranderd aan de nieuwe Suzuki Swift. Op zich niet zo heel erg, want met de vorige generatie was weinig mis. Maar schijn bedriegt.


Never change a winning team. Die gedachte bekruipt me als ik oog in oog sta met de nieuwe Suzuki Swift. De vorige Swift zag er namelijk erg leuk uit en zijn opvolger lijkt haast identiek. Dus waarom zou je daar iets aan willen veranderen? Toch blijkt elk paneel nieuw te zijn en zijn er maar liefst negen centimeters aan de lengte toegevoegd, waarvan er vijf ten goede komen aan de wielbasis.

Veiliger
Behalve de grotere afmetingen zijn er meer veranderingen doorgevoerd. Suzuki heeft het onmogelijke voor elkaar gekregen, want de toegenomen maten hebben er niet voor gezorgd dat de auto zwaarder is geworden. Integendeel, het gewicht is zelfs met twintig kilogram afgenomen. Het gebruik van een sterkere staalsoort heeft hier het belangrijkste aandeel in en zorgt er tevens voor dat de carrosserie stijver en veiliger is geworden. Wat betreft het veiligheidsaspect heeft dit Suzuki in ieder geval geen windeieren gelegd. Bij de Euro NCAP botsproeven behaalde de Swift de maximale vijf sterren. Dat voor deze notering ESP tot de standaarduitrusting moet behoren, heeft er voor gezorgd dat elke Swift over deze beschermengel beschikt.

Nieuwe motor
Stap in de Swift en het eerste wat opvalt zijn de fraai uitziende materialen. Ook de ruimte voorin doet vermoeden dat je met een veel grotere auto op pad bent. Dit geldt overigens in mindere mate voor de ruimte achterin, want die valt wat tegen. Vooral langere passagiers zullen snel met hun benen knel komen te zitten. Als bestuurder zit je prima, met goedzittende stoelen en een lekker aanvoelend stuur. Onder de kap is er ook nieuws te melden in de vorm van een ‘nieuwe’ krachtbron. De 1,3- en 1,5-liter-motoren zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor de 1,2-liter uit de Splash. Suzuki heeft de motor voor de Swift echter voorzien van dubbele (zowel aan de inlaat- als de uitlaatzijde), variabele kleptiming wat voor betere prestaties en een gunstiger verbruik moet zorgen. Met de prestaties zit het wel goed, want de 94 pk en 118 Nm zorgen er voor dat je best kunt opschieten. Een nadeel is wel dat de motor pas zijn maximale trekkracht bereikt bij een relatief hoge 4.800 t/min. Dit heeft tot consequentie dat je voor een snelle inhaalactie meestal een tandje terug moet. Bij een normale rijstijl voldoet de krachtbron overigens prima.

Foolproof
Staat de rijstijl in de ‘cruise-mode’ dan is het geluidsniveau in het interieur erg laag. Zowel motor-, wind- en bandengeluid blijven prima binnen de perken door het extra isolatiemateriaal dat is aangebracht. Is de bestuurder in een wat sportievere bui, dan heeft hij aan de Swift ook geen verkeerde. Het weggedrag is onverminderd goed, al is het speelse er wel een beetje vanaf. Als in een snelgenomen bocht abrupt het gas wordt losgelaten, resulteert dat niet overstuur zoals dat bij de vorige wel het geval was. Dit maakt de Swift wel meer ‘foolproof’. Desalniettemin blijft het qua rijplezier een van de toppers in z’n klasse. Dit geeft echter wel weer aan dat Suzuki van de Swift een wat volwassener auto heeft willen maken. Dat is gelukt, maar het frivole karakter is verdwenen. De slogan ‘Wanna play?’ is gelukkig nog wel van toepassing. 

 

 


  

Suzuki Swift 5-deurs 1.2 Exclusive

 

Prijs

15.499 euro

 

Vermogen

94 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

118 Nm bij 4.800 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

116 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

12,3 sec

 

Topsnelheid

165 km/h

 

Bagageruimte

204 liter

 


| Disclaimer