Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota Auris Hybrid


 

17-09-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Hij staat pas sinds augustus in de showroom, maar eigenlijk zijn we er al lang van overtuigd dat Toyota er heel veel van gaat verkopen. We hebben het over de nieuwe Auris HSD Full Hybrid. Met dezelfde aandrijflijn en fiscale voordelen als de Prius, maar met een compleet ander koetswerk, vormt hij een belangrijke aanvulling op het Europese modellengamma van Toyota.

 

Wellicht geldt Nederland als één van de belangrijkste markten in Europa, aangezien wij nu eenmaal de bijtellingsregeling kennen. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Toyota Auris Hybrid is veruit de schoonste auto in het C-segment. Het zal dan ook niemand verbazen dat hij is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en dat de zakelijke rijder profiteert van 14% bijtelling. De Toyota-dealers kunnen zich opmaken voor heftige drukte aan de kassa, want veel mensen zullen deze aantrekkelijke aanbieding niet laten liggen. 

Uitstekend stuurgedrag
De Prius is een model op zich, hij is ‘gevormd door de natuur’ en het rijgedrag is vooral gericht op comfort. Bij de Auris Hybrid is het een ander verhaal. Want wie denkt dat de rijeigenschappen hetzelfde zijn als die van de Prius heeft het mis. Natuurlijk vertoont deze hatchback overeenkomsten omdat de aandrijftechniek hetzelfde is, maar verder praten we over een totaal andere auto. Op de eerste plaats deelt de Auris Hybrid het voortreffelijke onderstel met dat van de ‘normale’ Auris. Over het weggedrag zijn we erg positief, alsmede het gevoel in het stuur. De mate van bekrachtiging is namelijk dusdanig afgesteld, dat het stuur bij iedere snelheid gewoon perfect aanvoelt. Zodra het wegdek wat hobbeliger wordt, is te merken dat hij ietwat stug veert, maar echt oncomfortabel wordt het nooit. Al met al passen de rijeigenschappen precies bij het sportieve uiterlijk van de Auris Hybrid.

ECO-mode 
Want ook sportief rijden is in de Auris Hybrid geen enkel probleem. Het systeemvermogen van 136 pk, dat wordt gegenereerd door een 99 pk sterke 1,8-liter VVT-i en een elektromotor van 60 kW (82 pk), doet hem explosief accelereren wanneer de ‘Power-mode’ is ingeschakeld. Maar de Auris Hybrid is natuurlijk ontwikkeld om juist erg zuinig te rijden. In de EV- en ECO-mode is hij in staat tot zo’n 60 km/h volledig elektrisch te rijden, waardoor het gemiddelde verbruik gigantisch omlaag keldert. Het is belangrijk om te weten hoe deze Full Hybrid precies werkt en door de EV- en ECO-mode actief te gebruiken, in combinatie met tijdig anticiperen, kan er buitengewoon zuinig worden gereden. Als je ‘gewoon’ met de Auris Hybrid gaat rijden zoals met elke andere auto, wordt het erg lastig om een gemiddeld verbruik van rond dan 4,0 l/100 km te realiseren. Wij presteerden het om, gedurende een week, gemiddeld een kleine liter meer te verbruiken, wat overigens nog altijd acceptabel is.

 



22.990 euro
Dat de nieuwe Auris HSD Full Hybrid een verkooptopper gaat worden, staat buiten kijf. Zijn gunstige bijtelling en het feit dat er geen BPM en wegenbelasting hoeft te worden betaald, heeft natuurlijk erg veel invloed op het koopgedrag. Maar vergeet niet dat hij ook gewoon erg goed rijdt, er goed uitziet en aan het uitrustingniveau ontbreekt niets. Bovendien is elke Toyota kwalitatief steengoed, met een aantrekkelijke restwaarde. De Toyota Auris Hybrid is er alleen als vijfdeurs en de prijzen beginnen bij 22.990 euro voor de Aspiration-uitvoering.


 

 

 

 

 


  

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic

 

Prijs

24.900 euro

 

Vermogen

99 pk bij 5.200 t/min

 

Koppel

142 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

CVT-automaat

 

Gemiddeld verbruik

4,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

93 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

11,4 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

279 liter

 


| Disclaimer