Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota Land Cruiser


 

20-05-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Slechts enkele modellen mogen zich onder de beste terreinwagens ter wereld scharen. We praten dan over voertuigen die in de meest onbegaanbare gebieden zijn vereist. In dit segment heeft de Toyota Land Cruiser al jaren een ijzersterke reputatie. Nu hij compleet is vernieuwd, rest alleen de vraag of iets de Land Cruiser nog kan tegenhouden…

 

De Toyota Land Cruiser is meer dan een doorsnee terreinwagen. Hij staat al zo’n zestig jaar bekend als onverwoestbaar en hij is al decennia een populair metgezel in gebieden waar slechts enkele voertuigen het aandurven. Het eerste wat opvalt aan de nieuwe Land Cruiser, is zijn formaat. Ondanks het feit dat hij het ‘kleinere broertje’ is van de reusachtige Land Cruiser V8, meet hij nog altijd een hoogte van 1,84, een lengte van 4,76 en een breedte van 1,88 meter. Parkeer hem op een drukke parkeerplaats en vanaf een paar honderd meter zie je de Land Cruiser er nog steeds bovenuit steken. Uiteraard zijn dit soort afmetingen niet voor niets. Op de eerste plaats kan er een ruime bodemvrijheid van 215 millimeter worden gerealiseerd en de behoorlijke breedte zorgt tevens voor extra stabiliteit. Vooral vanbinnen profiteert de Land Cruiser van de toegenomen buitenafmetingen, want hij beschikt over een aanzienlijk ruimer interieur ten opzichte van zijn voorganger. Instappen lijkt meer op ‘er in klimmen’ en achterin vinden we een zee aan beenruimte. Bovendien beschikt hij over een bagageruimte van maar liefst 621 liter.

 

Heerlijk cruisen
Wij gingen op pad met een vijfdeurs SX-uitvoering, waarbij een 3,0-liter viercilinder D-4D dieselmotor, gekoppeld aan een vijftraps automaat, als krachtcentrale dient. Deze sterk verbeterde dieselmotor levert een vermogen van 173 pk met een maximum koppel van 410 Nm. Al gauw wordt duidelijk dat ‘cruisen’ een opvallend goede eigenschap is. De hoge zitpositie zorgt voor een immens overzicht, hij is behoorlijk goed geïsoleerd en diverse luxueuze voorzieningen liggen binnen handbereik. Een lange rit naar Zuid-Europa is in de Land Cruiser in ieder geval geen straf, temeer vanwege de handige koelbox tussen de twee voorstoelen. Verder stuurt hij opvallend licht en de automaat schakelt precies op het juiste moment. Alleen missen we een zesde versnelling, waardoor het toerental bij een snelheid van 120 km/h ietwat aan de hoge kant ligt. Nadat het rijden in de stad en op de snelweg al met al goed bevalt, gingen wij op zoek naar een plek waar we de Land Cruiser écht kunnen testen op hetgeen waar hij voor bedoeld is. Na een ideaal openbaar off-road terrein in IJmuiden te hebben gevonden, konden we diverse systemen uitstekend testen.

 

 

Unieke eigenschappen
De SX-uitvoering is standaard voorzien van geavanceerde off-road systemen, zoals Crawl Control, een Multi-terrain Monitor, een differentieelslot op de achteras en een sterk verbeterd chassis met een elektronisch gestuurd ‘Kinetic Dynamic Suspension System’ (KDSS). De Land Cruiser is bovendien een van de drie voertuigen ter wereld die staat op een ladderchassis. Zodra we het off-road terrein oprijden, zetten we de Multi-terrain Monitor op ‘mud & sand’, we schakelen de low-gearing in en we zetten tevens het differentieel op de achteras op slot. Na een tijdje ploeteren (op normale zomerbanden!) blijkt dat de Land Cruiser meer kan dan wij ooit kunnen en durven uit te proberen. Er is gewoonweg niets dat hem tegenhoudt. Ook het Crawl Control is verbazingwekkend. Zodra we op het punt staan om een ongelooflijk steile heuvel te beklimmen, schakelen we het Crawl Control in, waardoor de Land Cruiser letterlijk de heuvel op kruipt. Dat doet hij helemaal zelf. We hoeven dus geen gas te geven. Alleen het stuurwiel hebben we zelf onder controle. Het voordeel van dit systeem is dat hij dezelfde snelheid aanhoudt, zodra we weer bergafwaarts gaan. Zo wordt te allen tijde een gecontroleerde afdaling gegarandeerd en zal hij zelf ingrijpen zodra een wiel begint te slippen. Terreinrijden in de Land Cruiser voelt soms net als een kermisattractie en het is in het begin even wennen om de auto zelf zijn werk te laten doen. Volgens de specificaties is de Land Cruiser in staat om een hellingshoek van maximaal 42 graden te beklimmen en zelfs de zijdelingse hellingshoek is maximaal 42 graden.

Vanaf € 59.690,-

Dat de Land Cruiser een bijzonder voertuig is, staat buiten kijf. Maar in Nederland hebben we geen bergen, dus daar hoef je de Land Cruiser in principe niet voor te kopen. De meeste klanten kopen hem vanwege zijn maximaal toegestaan aanhanggewicht (geremd) van maar liefst 3.000 kg (kogeldruk max. 120 kg). Daarmee is hij het ideale trekpaard voor grote zware aanhangwagens. Particulieren kopen hem vanwege zijn ruimte, luxe en om er heerlijk mee te cruisen. De prijzen beginnen bij € 59.690,-, weliswaar voor een driedeurs. Onze testwagen, de vijfdeurs 3.0 D-4D automaat, staat vanaf € 82.990,- op kenteken.

 

 

 

 


  

| Disclaimer