Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Toyota Verso-S


 

10-02-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Volgens de importeur is de Verso-S misschien wel de meest ‘Hollandse’ Toyota ooit. Waarom? Omdat hij beschikt over alle ingrediënten waar het gros van de Nederlanders van houdt. En om het verhaal compleet te maken, mocht de Nederlandse pers als eerste in Europa kennismaken met het nieuwe model.

 

Het compacte MPV-segment is niet nieuw voor Toyota. Sterker nog, met de Yaris Verso die het merk in 1999 op de markt bracht, was Toyota één van de eerste die een dergelijk voertuig aanbood. Uiteindelijk verdween hij in 2006 van het toneel, maar niets kwam er voor in de plaats. De Toyota Urban Cruiser die we inmiddels kennen, is qua maatvoering dan wel vergelijkbaar, maar toch geen echte opvolger. Intussen is de concurrentie in het B-MPV-segment moordend en dus heeft Toyota met de nieuwe Verso-S een flinke inhaalslag voor de boeg.

 

Prettig interieur

Aan het design zal het in ieder geval niet liggen. De Verso-S oogt fris, modern en zijn buitenafmetingen zijn opvallend compact. Zodra je in de auto plaatsneemt, voor of achterin, wordt duidelijk dat hij toch behoorlijk veel ruimte biedt. Het interieur is slim ingedeeld en omdat je relatief rechtop zit, is niet bijzonder veel beenruimte nodig. Een aanrader is bovendien het optionele panoramadak. Het enorme glasoppervlak, dat Toyota voor ‘slechts’ 495 euro aanbiedt, zorgt voor veel lichtinval en vooral achterin creëert het een behoorlijk gevoel van ruimte. Het praktische karakter komt vooral tot uiting in het Easy Flat-systeem. Middels een hendel in de kofferbak kan kinderlijk eenvoudig de achterbank in twee delen worden neergeklapt om zodoende de bagage-inhoud van 365 liter uit te breiden tot maximaal 1.322 liter. Nog een sterk punt is het zogenoemde Toyota Touch & Go. Dit multimedia/navigatiesysteem laat zich bijzonder eenvoudig bedienen, het aansluiten van een iPod/iPhone of USB-stick is een fluitje van een cent en in een later stadium zijn zelfs diverse apps beschikbaar die op het systeem kunnen worden geïnstalleerd. Voor het luttele bedrag van 550 euro kun je het Toyota Touch & Go, dat overigens debuteert in de Verso-S, gewoonweg niet laten liggen.

 

Rijgedrag

Qua rijeigenschappen voldoet de Verso-S eigenlijk zoals we hadden verwacht. De 99 pk sterke 1.3 VVT-i is inmiddels een bekende krachtbron en in de Verso-S valt er weinig op aan te merken. Wel moet je hem redelijk op toeren houden om de vaart erin te houden. Wie kiest voor een CVT-automaat (eerste in B-MPV-segment, meerprijs 1.000 euro) is verzekerd van een verbruik van zo’n 5,0 l/100 km en daarmee is de Verso-S de enige in zijn segment met een A-label. De handgeschakelde versie verbruikt per honderd gereden kilometers zo’n halve liter meer (B-label). Dat de Verso-S niet is gemaakt om hard door een bocht te gaan, blijkt als je te enthousiaste stuurbewegingen maakt. In dit soort situaties heeft hij snel de neiging om over zijn voorwielen te glijden en het standaard aanwezige ESP maakt overuren om de controle te behouden. Anderzijds zullen de meeste kopers van deze auto zich daar niet al te druk om maken. Deze auto koop je vanwege zijn praktische mogelijkheden, moderne doch neutrale uitstraling en milieuvriendelijke verbruikswaarden. Bovendien biedt hij een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en zit het met de standaarduitrusting helemaal goed. En dat is volgens Toyota precies wat Nederlanders willen. De Verso-S is leverbaar in drie uitvoeringen en de prijzen beginnen bij 15.990 euro.

 

 

 

 


  

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i Aspiration

 

Prijs

18.395 euro

 

Vermogen

99 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

125 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

125 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

13,3 sec

 

Topsnelheid

170 km/h

 

Bagageruimte

429 liter

 


| Disclaimer