Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion


image/jpeg

 

13-01-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Welke zakelijke rijder wil nu iets anders dan een mooie, comfortabele auto met goede rijeigenschappen en waar de degelijkheid van afdruipt? En dan ook nog eens in combinatie met een A-label en 20% bijtelling. Volkswagen heeft de oplossing: de nieuwe Golf BlueMotion.

 

Met de nieuwe Golf BlueMotion, die sinds november vorig jaar leverbaar is, laat Volkswagen zien waar de Duitse grootmacht toe in staat is op het gebied van het terugdringen van schadelijke uitstoot. Op basis van de fabrieksopgaven is de nieuwe Golf BlueMotion namelijk meteen de zuinigste in zijn klasse. Voor AutoGids een mooie gelegenheid om uit te zoeken of we hier praten over dé ideale leaseauto.

 

Sportief tintje

Zodra de nieuwe Golf BlueMotion voor je neus staat, is het even goed kijken of het wel de goede is. Vanbuiten is namelijk nauwelijks te zien dat het hier gaat om de zuinigste Golf aller tijden. Tja, op de achterklep staat een BlueMotion Technologies-badge, maar daar blijft het zo’n beetje bij. Verder is hij ‘gewoon’ voorzien van lichtmetalen velgen en beschikt hij standaard zelfs over ietwat sportievere bumpers. Ook vanbinnen is de BlueMotion, zoals elke andere Golf, voorzien van een buitengewoon degelijke cockpit en een heerlijke zitpositie. Je voelt je in de zesde generatie Golf als een vis in het water, al enkele minuten nadat je er voor het eerst in wegrijdt. Daarbij heeft Volkswagen specifiek voor de BlueMotion-uitvoering een opvallend rijke standaarduitrusting samengesteld. Zo beschikt hij over onder meer climate control, ESP, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels en het zogenoemde boordcomputer Plus.

 

image/jpeg

 

1.6 TDI

Het grote geheim van de BlueMotion zit ‘m uiteraard onderhuids. Deze bijzonder zuinige Golf wordt aangedreven door een efficiënte 105 pk sterke 1.6 TDI, die vervolgens 250 Nm koppel levert. Daarmee is deze Golf niet de snelste, maar in het dagelijkse verkeer kom je niets tekort. Van 0 tot 100 km/h doet hij in iets meer dan tien seconden en ook de topsnelheid van 190 km/h is niet gering. Om het gemiddelde verbruik nog verder omlaag te krijgen, wordt de dieselmotor geholpen door een start/stop-systeem en recuperatie (terugwinning van remenergie), wat in beide gevallen standaard is. Al met al moet deze techniek zorgen voor een verbruik van slechts 3,8 l/100 km. De CO2-uitstoot is 99 g/km en dat is niet alleen goed voor een A-label, maar ook voor een inschaling in de 20%-bijtellingscategorie voor de zakelijke rijder.

 

Goede keus

Uiteindelijk kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km. Of je nu 80 of 140 km/h rijdt, gedurende de week dat wij deze Golf reden, bleef het gemiddelde verbruik vrijwel onveranderd. Echter, zodra je de boordcomputer overschakelt naar actueel verbruik, dan is meteen te zien dat je wel degelijk nóg zuiniger kan rijden. Zoals bij elke auto, ligt het ook hier weer geheel aan de bestuurder. Laten we vooropstellen dat een verbruik van net onder de 1:20 voor een zakelijke rijder in ieder geval een groot voordeel is. En zeker voor de werkgever. Een volle tank is ook na zo’n 1.400 km pas leeggereden. Het is opvallend dat je niet merkt of je nu in een doorsnee Golf of in een BlueMotion rijdt. Aangezien de Golf BlueMotion niet alleen door de overheid wordt beloond, maar ook een aantrekkelijke vanafprijs van € 25.990,- kent, is het begrijpelijk dat voor een leaserijder de keus snel gemaakt is. En ten opzichte van vergelijkbare auto’s in de 25%-bijtellingsklasse steek je per jaar nog eens ruim € 500,- in je zak.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer