Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Golf Variant


image/jpeg

 

28-10-2009 - tekst Willem de Volder 

De Volkswagen Golf is er in een zeer groot aantal modelvarianten en daarom is het voor de fabrikant bijna onmogelijk om al deze versies tegelijk te vernieuwen. Dat betekent dat bij het huidige programma de vijfde en zesde generatie door elkaar lopen. En dat blijft zo, nu we weten dat de Golf Variant een facelift heeft gekregen.

 

Het is nog maar een paar jaar geleden dat Volkswagen de Golf Variant uitbracht. Sterker nog, het was de laatste nieuwe Golf uit de vijfde generatie. De huidige zesde generatie Golf hatchback is sterk verwant aan zijn voorganger, dus volstaat het om de Golf Variant licht aan te passen om hem weer in lijn te brengen met de drie- en vijfdeurs. De belangrijkste wijzigingen aan de buitenkant zien we aan het front. De auto heeft koplampen met een donker masker, een zwarte grille en een compleet nieuwe voorbumper; allemaal in lijn met de nieuwste Golf hatchback. Het profiel is ongewijzigd en aan de achterkant zijn de wijzigingen miniem. We kunnen beter spreken van een opfrisbeurt dan van een ingrijpende facelift. De veranderingen die in het interieur zijn doorgevoerd, zijn groter. De auto heeft namelijk het dashboard van de hatchback gekregen en daarmee wordt de Variant naar een hoger niveau gebracht.


image/jpeg


Zeventraps DSG
Wat rijden betreft heeft de Golf Variant geen veranderingen ondergaan. Het is en blijft een auto met uitstekende rijeigenschappen voor een brede gebruikersgroep. Alle motoren voldoen inmiddels aan de Euro5 emissienorm, maar verder is er weinig nieuws onder de zon. Aan de basis staat de 80 pk 1,4-liter die behoorlijk aan de auto te trekken heeft. De ‘oude’ 1,6-liter van 102 pk is duidelijk beter op z’n taken berekend en dat geldt helemaal voor de 1.4 TSI met enkele turbo en 122 pk en voor die met dubbele turbo en 160 pk. Diesels zijn er twee, de nieuwe 1.6 TDI en de al langer bekende 2.0 TDI. De TSI- en TDI-motoren kunnen worden gekoppeld aan de recente zeventraps DSG gerobotiseerde versnellingsbak die volledig automatisch schakelt en zelfs een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik bij de benzineversies. We reden beide diesels met DSG en dat is beslist een goede combinatie.

BlueMotion
Wel nieuw is de Golf Variant BlueMotion, een extra zuinige uitvoering voorzien van de 1.6 TDI motor. De motorelektronica is aangepast, de auto heeft een aantal aërodynamische wijzigingen ondergaan en beschikt over een start/stop-systeem, waardoor het gemiddeld verbruik wordt teruggebracht van 4,5 tot 4,2 liter/100 km. Dat komt neer op een CO2-uitstoot van 109 g/km en in ons land levert dat een A-label en 20% bijtelling op. De 1.6 TDI behoudt als BlueMotion zijn vermogen van 105 pk en presteert onveranderd vlot. Sterker nog, de prestaties gelijk aan die van de 1.6 TDI zonder BlueMotion. Overigens is de BlueMotion er niet met DSG. Het leveringsprogramma van de Golf Variant start bij de 1.4 Trendline voor € 21.350,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer