Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Passat Alltrack - Diversificatie



Voor Nederland betekent de lancering van de Alltrack wat extra aandacht voor dit uiterst succesvolle model op de zakelijke markt. Zowel in benzine als diesel is de Passat verkrijgbaar met lagere bijtelling, maar gezien motoren en prestaties lukt dat bij de Alltrack niet.

Trailerstabilisatie
Van verschillende modellen levert Volkswagen al de zogenaamde Cross varianten. Stuk voor stuk auto's met een stoerdere uitstraling, maar zonder vierwielaandrijving. Daarom werd voor de Passat een andere naam gekozen. Toch is Alltrack zowel met twee- als vierwielaandrijving verkrijgbaar. De lichtste benzinemotor is de 1,8 liter TSI met directe inspuiting en turbo, goed voor 160 pk. In dit geval worden via de handgeschakelde zesbak alleen de voorwielen aangedreven. De tweede benzinemotor is de 2.0 liter TSI met 210 pk en een fors koppel van 280 Nm tussen 1.700 en 5.200 tpm. Deze motor is altijd gekoppeld aan een zestraps DSG-versnellingsbak en 4Motion vierwielaandrijving. Daarnaast zijn er twee versies van de bekende 2.0 liter diesel. De variant met 140 pk heeft een handgeschakelde zesbak en kan worden gekozen met zowel voor- als vierwielaandrijving. De topper is de 170 pk diesel met net als de 2.0 TSI de combinatie van DSG en 4Motion. Een perfecte caravantrekker met z'n koppel van 350 Nm. Alle versies met 4Motion hebben het zogenaamde Off Road Driving Program met onder meer een trailerstabilisatie. Zodra een caravan of paardentrailer wordt aangekoppeld, heeft de elektronica dat in de gaten. Via ESP wordt de aanhanger bij onbedoelde bewegingen gestabiliseerd. In een demonstatie op sneeuw blijft de paardentrailer ook bij remmen en uitwijken keurig volgen.

Daalsnelheid
Uiterlijke kenmerken van de Passat Alltrack zijn de hogere stand op de wielen alsmede een hogere, stoere voorbumper en zwarte kunststof randen langs de spatborden en de dorpels. Daarmee maakt de Alltrack een ander statement. Bovendien verwacht Volkswagen vooral klanten die regelmatig iets aan de trekhaak hangen, maar die de stap naar een hoge SUV niet willen maken. De hogere bodemvrijheid komt deze gebruikersgroep wel goed uit. Binnen het Off Road Driving Program valt ook Hill Descend Control dat de daalsnelheid regelt als bergafwaarts wordt gereden. Ook wordt minder fel op bewegingen van het gaspedaal gereageerd. Verder profiteert de Alltrack als topmodel uit de Passat-reeks van de nieuwste elektronische snufjes, waaronder het zogenaamde Fatigue Detection, die vermoeide reacties van de bestuurder herkent en dan adviseert even pauze te houden.
Wat rijgedrag betreft is er geen voelbaar verschil met een normale Passat. En dat betekent dat rijdynamiek en comfort helemaal op orde zijn. De Passat is een bijzonder ruime auto die plaats biedt aan vier tot eventueel vijf volwassenen. Bovendien is er minimaal 588 liter aan bagageruimte beschikbaar dat groeit naar 1.716 liter als de achterbank wordt opgeofferd.

Volkswagen gaat de Passat Alltrack dit voorjaar aanbieden in een uitrusting die vergelijkbaar is met de zeer complete High Line. De prijslijst begint met de 1.8 TSI voor 39.890 euro. De instap dieselversie komt op 41.890 euro en wie 50.190 euro uitgeeft krijgt de krachtigste benzine, de 2.0 liter met DSG en 4Motion. Dat is meteen ook de duurste versie. Hoewel het met de tegenwoordige BPM berekening moeilijk exact te zeggen is, ligt de meerprijs ten opzichte van de normale Passat Variant rond de 4.000 euro.

  

| Disclaimer