Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volkswagen Polo


image/jpeg

 

Al enige tijd zijn kleine auto’s niet echt klein meer, maar een nieuwe Volkswagen Polo betekent bijna altijd weer een flinke stap verder richting volwassenheid. En tegelijk blijft deze Volkswagen op eigen koers en is wat betreft uitstraling geen kleine Golf. Op het gebied van zuinigheid en uitstoot zet de auto de nieuwe standaard.

 

Ondanks zijn forse voorkomen blijft de lengte van de vijfdeurs Polo keurig onder de vier meter. Optisch oogt de Volkswagen groter en dat komt dan onder meer door zijn brede front met donker gemaskerde koplampen en de duidelijke taillelijn. De voor- en zijkant zijn volledig in balans, terwijl de achterkant iets minder uitbundig is. Natuurlijk komt er ook nog een driedeurs Polo, die mag later dit jaar worden verwacht. De kwaliteitsuitstraling van de nieuweling is van hoog niveau. Zeker als de auto is aangekleed met keurige mistlampen, meegespoten spiegels en portiergrepen en een beetje leuke lichtmetalen wielen.


Als rubber
Het gevoel voor kwaliteit dat de Polo aan de buitenkant uitstraalt wordt ook in het interieur voortgezet. Vanaf de Comfortline wordt het dashboard uit een zachte, als rubber aanvoelend materiaal gemaakt en daarmee verheft de aanblik zich boven dat van menig concurrent. Maar wie zich met de Trendline al prima bedeeld voelt, die krijgt een erg hard kunststof dashboard. Stappen we naar de topper, de Highline, dan zien we een bekleding met leer en alcantara, hier en daar een toefje chroom en natuurlijk volop voorzieningen. En in zo’n geval ziet de Polo er helemaal top uit. Ondanks dat de Polo beslist niet de langste uit het segment is, biedt de auto wel genoeg binnenruimte. Ook langere personen kunnen voorin goed zitten en op de achterbank houden twee volwassenen het heel behoorlijk uit. Bovendien kan er in standaardopstelling nog voor 280 liter aan bagage mee (952 liter na neerklappen).


BlueMotion

De Polo moet het hebben van de kleine motoren, want 1.6 liter is de grootste cilinderinhoud. We hebben het dan over een diesel, de nieuwe 1.6 TDI met commonrail inspuiting. Die is er in de Polo met 75, 90 en 105 pk. De basisversie hiervan blijkt al goed te voldoen, zeker in ons vlakke land. Alleen op een helling niet te snel opschakelen, want dan trekt ‘ie het even niet. In 13,9 seconden sprint de diesel naar de 100 en topt op 170 km/h. De sterkste variant met 105 pk komt er eveneens als BlueMotion, die is voorzien van een aantal aerodynamische aanpassingen en bijvoorbeeld dankzij een Start/Stop automaat extra zuinig is. Later dit jaar komt er nog een tweede BlueMotion voorzien van de driecilinder 1,2-liter diesel die een CO2-uitstoot kent van slechts 87 g/km. Iedere subsidie die voor zuinige auto’s geldt, gaat voor deze uitvoering op. Toch zal in ons land de Polo voor het overgrote deel met benzinemotor worden verkocht. Aan de basis is daar veel minder nieuws. De vertrouwde en niet geweldig kwieke driecilinder 1,2-liter produceert 60 of 70 pk en dat volstaat. Vanwege hun gunstige brandstofverbruik krijgen ze wel een B-label en 20% bijtelling.

Boven de middenmoot
De eveneens vertrouwde 1,4-liter (85 pk) krijgt een C-label, maar scoort gunstiger als de DSG gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling wordt gekozen. Die laatste reden we in combinatie met de enige splinternieuwe motor in de Polo, de viercilinder 1.2 TSI. Een wondertje der techniek. Ondanks zijn compacte formaat, maar dankzij de turbo levert deze motor 105 pk en een heerlijk koppel van 175 Nm tussen 1.500 en 3.500 toeren. Dit is de richting waarin veel fabrikanten hun motoren gaan ontwikkelen. Want rijdend in de 1.2 TSI met zeventraps DSG kom je helemaal niets te kort. Accelereren naar honderd vraagt nog geen tien tellen en de top van 190 km/h is zeer volwassen. Bij deze auto valt ook op hoe plezierig het onderstel van de nieuwe Polo is. Vooral de McPherson voorwielophanging is nieuw ontwikkeld en geeft het geheel daarmee en goed compromis tussen comfort en sportiviteit. De Polo is een auto die gemaakt is voor de grote gemene deler, maar die op alle afzonderlijke vlakken net een stuk boven de middenmoot uitsteekt.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer