Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volvo C30


image/jpeg

 

18-02-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Denk je aan Volvo, dan denk je doorgaans aan een robuuste, ruime familieauto. Met de vernieuwde C30 ligt de prioriteit echter op een geheel ander vlak, namelijk ‘hip’. Middels een frisse voorzijde en een keur aan individuele mogelijkheden moet de Volvo C30 mensen aanspreken die in een degelijke, vooral trendy auto gezien willen worden. Voor AutoGids tijd voor een hernieuwde kennismaking.

 

Dat Volvo met de gefacelifte C30 doelt op het trendgevoelige publiek dat zich graag met stijlvolle producten wil meten, wordt nog eens extra benadrukt door de Amsterdam International Fashion Week die Volvo aangreep om de stijlvolle en ‘fashionable’ C30 te presenteren. “Als je Volvo rijdt, maak je daarmee een statement. Net zoals je dat doet met wat je draagt,” was zelfs het credo.

 

Stijlvol

De volledig nieuw vormgegeven voorzijde verleent de C30 een geheel eigen gezicht, waarmee hij zich nog meer onderscheidt ten opzichte van de S40 en V50. In het midden van de grille is, geheel in lijn met de andere Volvo-modellen, een groter logo geplaatst. Tevens zijn de zwarte kunststof delen tegenwoordig in kleur gespoten en zijn diverse andere details eveneens herzien. Dat de bestuurder het stijlvolle koetswerk tijdens het rijden niet kan zien, wordt gecompenseerd door het erg fraai afgewerkte interieur, waarvoor tevens een groot aantal nieuwe opties beschikbaar is. Verschillende kleurencombinaties bieden de mogelijkheid tot personalisering. Zo zijn de heerlijk zittende stoelen, de bovenzijde van de deurpanelen en Volvo’s speciale middenconsole in veel verschillende combinaties te bestellen. Eén optie voor de middenconsole verdient een speciale vermelding, want het zogenoemde ‘Oyster Burst Déco’ is geïnspireerd op de befaamde klassieke Zweedse Hagström-gitaren, waarop onder meer Elvis Presley speelde. Het kenmerkende houtpatroon van deze gitaren, dat van licht naar donker en weer terug loopt, is dus precies zoals de middenconsolevariant voor de C30.

 

image/jpeg

 

Gewoon goed

De rijeigenschappen zijn ten opzichte van de eerste C30 nauwelijks anders, maar zijn nog altijd erg goed te noemen, waardoor de C30 zich voorlopig probleemloos kan meten met de concurrentie. De ideale mix tussen comfort en sportief weggedrag maakt deze C30 daarom ook voor veel mensen interessant en voor de échte sportievelingen is er zelfs een compleet nieuw sportonderstel leverbaar. In het kader van groen rijden, is de 1.6D DRIVe-variant bovendien nog zuiniger geworden, waarmee Volvo voor het eerst een auto met een CO2-uitstoot onder de 100 g/km in het gamma heeft. De vernieuwde C30 1.6D DRIVe met start/stop-functie verbruikt slechts 3,9 l/100 km en verdient door zijn CO2-uitstoot van 99 g/km dan ook een donkergroen A-label én een inschaling in de 20%-bijtellingscategorie.

 

Beter én goedkoper

De C30 is er louter als driedeurs en het achterin instappen is niet voor iedereen een koud kunstje. Ook de bagageruimte is ietwat aan de beperkte kant, maar is ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen. De Volvo C30 koop je ook niet als gezinsauto, maar als een hippe, stijlvolle stadsauto, die met zijn buitengewoon uitgebreide optielijst wat betreft motoren, transmissies en personaliseringsmogelijkheden niemand hoeft te teleurstellen. Bovendien is de vernieuwde C30 met zijn vanafprijs van € 21.495,- goedkoper geworden!

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer