Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volvo S60


 

30-06-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

De nieuwe S60 is niet zomaar een nieuw model. Volvo benadrukt dat het hier gaat om de veiligste, sportiefste en kwalitatief hoogwaardigste Volvo ooit. Door dit soort uitspraken raak je natuurlijk erg nieuwsgierig. Gelukkig kregen wij uitgebreid de gelegenheid om te ondervinden hoe goed de nieuwe S60 al dan niet is.

 

Na een opmerkelijk lange staat van dienst (tien jaar!) heeft de S60 plaatsgemaakt voor een compleet nieuwe generatie. Het resultaat is een auto die binnen Volvo op alle fronten de nieuwe maatstaf zet. Op de eerste plaats heeft de designafdeling er absoluut een fraai geheel van weten te boetseren. Het ontwerp is onmiskenbaar Volvo, typisch Scandinavisch en voorzien van alle details die horen bij een auto van deze tijd. Ook vanbinnen weet de S60 zich op een positieve manier te onderscheiden. Het dashboard is vergelijkbaar met dat van de XC60, waarbij net even wat meer aandacht is besteed aan zaken als de afwerking en de gekozen kleuren. Het eerste wat opvalt zodra je achter het stuur plaatsneemt, zijn de overheerlijke stoelen. Volvo staat doorgaans bekend om zijn comfortabele zetels, maar in de S60 is de zijdelingse steun wat prominenter aanwezig. Dat zorgt er niet alleen voor dat je met gemak de hele dag in zo’n stoel kan vertoeven, maar het hoort ook bij een auto die de titel ‘sportiefste Volvo ooit’ draagt.

 



Veiligheid
Vooral op het gebied van veiligheid heeft de S60 een grote voorsprong ten opzichte van de rest. De Volvo S60 is standaard voorzien van een ongekend groot aantal veiligheidsvoorzieningen, inclusief City Safety. Optioneel kan de S60 worden voorzien van Pedestrian Detection met Full Auto Brake. Een batterij aan camera’s in de voorruit en een radarsysteem in de voorgrille herkennen voetgangers, vervolgens wordt de bestuurder gewaarschuwd en als die bij een dreigende aanrijding niet reageert, remt de auto met volle kracht. Tot snelheden van 35 km/h kan een aanrijding met een voetganger zelfs worden vermeden, en geloof ons, we hebben het getest!

Krachtbronnen
Ondanks het feit dat Pedestrian Detection een baanbrekend systeem is, zijn we met name op motorisch gebied erg onder de indruk. De vier motoren die vanaf de introductie leverbaar zijn, leveren stuk voor stuk een overschot aan vermogen. Zo levert het voorlopige instapmodel, de S60 2.0T, al 203 pk (C-label). De tweede benzinemotor, de T6, is meteen het allersterkste wat Volvo op de plank heeft liggen. Deze 3,0-liter zes-in-lijn is met een vermogen van 304 pk een joekel van een krachtbron, de acceleratie is enorm en bovendien produceert deze zespitter een fantastisch geluid. De S60 T6 (E-label) komt overigens altijd in combinatie met een zestraps automaat en AWD. Waar we in ons land het meest van verwachten, is de nieuwe D3. De S60 is het eerste model waarin deze compleet nieuwe 2,0-liter vijfcilinder turbodiesel wordt geleverd en hij vervangt in één klap zowel de 2.0D als de 2.4D. Met 163 pk, 400 Nm en een B-label komt je in de D3 niets te kort. De handgeschakelde zesbak voelt erg goed en als je je best doet, rij je ook nog eens 1 op 19. De D3 krijgt een plaatsje onder de 205 pk sterke D5 (B-label) en in een later stadium wordt het motorengamma aangevuld met een 1,6-liter turbo benzinemotor (T3) en een bijzonder zuinige DRIVe-versie die in de 20%-bijtellingscategorie zal worden ingedeeld.

Niet sportief, wel top
Aan het eind van de rit kunnen we concluderen dat de nieuwe S60 een erg grote stap voorwaarts heeft gemaakt. Na flink wat uurtjes sturen in de Portugese bergen wordt in ieder geval duidelijk dat de vierwiel aangedreven S60 voor Volvo-begrippen wellicht de scherpst sturende is, maar we kunnen niet ontkennen dat er directe concurrenten zijn die een sportief weggedrag gewoon beter voor elkaar hebben. Maar laten we eerlijk zijn, dat is ook niet wat Volvo-rijders zoeken. Liefhebbers voor een nieuwe Volvo S60 moeten een bedrag van minimaal € 34.995,- meenemen.


 

 

 

 

 

 

 


  

Volvo S60 D3

 

Prijs

38.395 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.000 t/min

 

Koppel

400 Nm bij 1.500 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,3 l/100 km

 

CO2-uitstoot

139 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,2 sec

 

Topsnelheid

220 km/h

 

Bagageruimte

380 liter

 


| Disclaimer