Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Volvo XC60 DRIVe


image/jpeg

 

4-12-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Volvo heeft in een relatief korte periode zijn DRIVe-gamma flink uitgebreid. De DRIVe-badge prijkt op de modellen die binnen hun segment het milieuvriendelijkst zijn en inmiddels heeft Volvo ook de XC60 voorzien een uiterst zuinige dieselmotor. De voortekenen zijn veelbelovend, maar hoe anders is hij ten opzichte van de vorige 2.4D?

 

De onthulling van de XC60 mag binnen Volvo best wel een hoogtepunt worden genoemd. Met deze fraaie crossover, die het gat tussen de V70 en XC90 perfect opvult, speelt Volvo in op de vraag naar de steeds kleiner wordende SUV. Zo’n anderhalf jaar na zijn marktintroductie, blijkt dat Volvo de juiste snaar heeft weten te raken. De XC60 is een Volvo in hart en nieren. Het design, het interieur en bovenal het veiligheidsniveau verklappen al gauw dat het hier gaat om Zweedse makelij en dat wordt, vooral in Nederland, sympathiek ontvangen. Echter, de introductie van de XC60 ging niet gepaard met nieuwe motoren. De bekende 2,4-liter vijfcilinder turbodiesel, veruit de belangrijkste en meest verkochte motorisering, was ietwat verouderd. Hij kwam dan ook niet verder dan een F-label. In een tijd waarin een technische opmars plaatsvindt en het tegenwoordig groene energielabels regent, kan Volvo natuurlijk niet achterblijven.

 

DRIVe

Sinds mei dit jaar is de XC60 dan ook voorzien van een geheel nieuwe dieselmotor, die het vanuit milieutechnisch oogpunt aanzienlijk beter doet. De vernieuwde 2,4-liter vijfcilinder diesel heeft zijn zuinige karakter onder meer te danken aan minder interne wrijving, wijzigingen in het inlaat- en uitlaatsysteem en een verbeterde turbo. De belangrijkste aanpassingen zijn echter te vinden in de versnellingsbakverhoudingen en het feit dat de XC60 2.4D is voorzien van voorwielaandrijving. Deze combinatie van verbeteringen hebben geresulteerd in een opgegeven verbruik van 6,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 159 g/km, goed voor een groen B-label. Desondanks levert hij 175 pk en 420 Nm en dat is zelfs 12 pk en 20 Nm meer dan de ‘oude’ 2.4D. Al met al levert deze vernieuwde XC60 2.4D dermate efficiënte cijfers, dat hij meteen tot DRIVe is omgedoopt. Alle Volvo DRIVe-modellen zijn immers voorzien van voorwielaandrijving, een uiterst zuinige dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag verbruik. De 2.4D in combinatie met een zestraps automaat heeft namelijk een D-label.

 

image/jpeg

 

Zuinig of pittig?

Hoewel je van een model die tot de zuinigste in zijn klasse behoort, verwacht dat hij qua prestaties geen vuurwerk zal opleveren, is dat bij de XC60 DRIVe beduidend anders. Zuinig rijden ligt namelijk geheel aan jezelf. Zodra je gas geeft en de turbo vanaf zo’n 1.750 toeren in werking treedt, schiet je er gehaast vandoor. Een acceleratie van 0-100 km/h in 9,8 seconden is voor een 1.618 kg wegende auto al redelijk vlot, maar vooral de tussenacceleratie is enorm. Maar, zodra je bewust met het gas omgaat en tijdig overschakelt, kun je met deze pittige XC60 wel degelijk écht zuinig rijden. Wij hebben er geen zuinigheidswedstrijd van gemaakt, maar ons gemiddelde van 7,8 l/100 km is over het algeheel toch erg acceptabel. Als je je best doet, zijn wij ervan overtuigd dat er gemiddeld nog zeker wel een liter vanaf kan. Naast het verhaal over zuinig rijden, blijft de XC60 hoe dan ook een genot om in te sturen. De wegligging is er door zijn voorwielaandrijving niet op vooruitgegaan, maar het heerlijk comfortabele interieur, de hoogwaardige uitstraling en bovendien de bijzonder soepel schakelende zesbak zorgen voor een rijervaring die je elke dag wilt beleven. En dan hebben we het nog niet eens over de zeer uitgebreide veiligheidsvoorzieningen gehad. Wie voor de Volvo XC60 DRIVe wilt gaan, kan kiezen uit vier uitvoeringen, waarbij de prijs begint bij € 49.600,- en oploopt tot € 55.610,- voor de meest omvangrijke Summum-uitvoering.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer