Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW Z4 sDrive35i


image/jpeg

 

04-08-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De ‘Z’ staat bij BMW gelijk aan puur rijplezier. Dat hebben de vorige generaties van BMW’s roadster duidelijk bewezen. Nu het merk uit Beieren de nieuwe generatie Z4 op de markt heeft gebracht, wil je er in het begin niet al te veel woorden aan vuil maken. Zodra deze prachtige bolide voor je neus staat, wil je niets anders dan rijden…

 

Het verhaal van BMW’s Z-serie begon al in 1987, toen de Z1 - met zijn unieke deuren die in de carrosserie konden wegzakken - werd geïntroduceerd. Vier generaties later hebben alle Z-modellen nog altijd een ding met elkaar gemeen: de karakteristieke eigenschappen van een ultieme roadster. Een lange motorkap, een lange wielbasis met de wielen op de uiterste hoeken, een ideale gewichtsverdeling en dikke zescilinders die de achterwielen aandrijven. Waar de nieuwe Z4 zich wél door onderscheidt, is zijn inklapbare hardtop. Hij heeft dan ook in één klap zowel de roadster- als de coupéversie van de vorige Z4 vervangen.

 

sDrive35i

Waar de eerste Z4 wat robuuster overkomt, is de nieuwe Z4 voorzien van een elegant lijnenspel. Of de ontwerpers een roadster of een coupé als uitgangspunt hebben genomen, is moeilijk te beantwoorden. De Z4 ziet er namelijk zowel met dak open als gesloten gewoon prachtig uit. Hetzelfde geldt voor het interieur. De afwerking is van grote klasse en de ergonomie is eveneens uitstekend. Eenmaal achter het stuur, met je kont slechts enkele centimeters boven het asfalt, is goed te merken dat er ten opzichte van de vorige Z4 meer bewegingsruimte voorhanden is. Wij reden de snelste en krachtigste Z4 die vooralsnog leverbaar is. Met de typeaanduiding sDrive35i wordt aangeven dat er onder de immense motorkap een 3,0-liter zes-in-lijn te vinden is, die met twee turbo’s en High Precision Injection 306 pk en 400 Nm ter beschikking stelt. Tevens was onze testwagen voorzien van een optionele zeventraps semi-automaat met dubbele koppeling (DCT) en een M-onderstel.

 

image/jpeg

 

Messcherpe controle

Zodra de Z4 middels een druk op de startknop tot leven wordt geroepen, klinkt een diep geroffel. Hij vertelt je meteen dat je met een flinke jongen te maken hebt en tijdens het opschakelen bij niet al te hoge snelheden is bovendien een mooie plof in de uitlaat te horen. Het schakelen gaat overigens automatisch of middels schakelpaddels achter het stuur. In tegenstelling tot de meeste vergelijkbare systemen, werken deze schakelpaddels links en rechts hetzelfde. Opschakelen doe je door de paddel naar je toe te klikken, terugschakelen door hem met je duim van je af te duwen. De snelheid waarmee hij schakelt is niet a la Ferrari, maar wel dermate snel dat het met een handbak niet is bij te houden. Elke Z4 beschikt tegenwoordig over een normal-, een sport- en een sport+-stand, waarmee het stuurgedrag, de gasrespons en de DSC (Dynamic Stabiliteits Controle) in de desgewenste stand kan worden gezet. In combinatie met een M-onderstel wordt tevens de demping aangepast. Van nature is de Z4 al aan de stugge kant, maar in de normale stand is het zeker niet oncomfortabel. Zodra je de ‘Dynamic Drive Control’ in sport zet, wordt de Z4 meteen levendiger. Je merkt direct de messcherpe controle en de felle reacties op het gas en verzet. Wanneer de sport+-stand wordt ingeschakeld, wordt het écht sportief. Het handmatig schakelen wordt nu verslavend, de schakeltijd is nog korter en bij het terugschakelen geeft hij net even wat tussengas, waar de twee subtiele einddempers ook geen geheim van maken. Tegelijk zet hij de DSC in een ‘beperkte’ stand, waardoor je zeer sportief kunt rijden en de traction control een beetje glijwerk toelaat. Maak je het té bont, dan zal de DSC alsnog ingrijpen. Overigens is het DSC geheel uit te schakelen, zodat je hem echt dwars kunt zetten. Maar een ding is wel duidelijk. De 225/45 R17 banden zitten zó aan de weg geplakt, dat je echt een flinke ruk aan het stuur én een overdosis gas moet geven, wil je de Z4 überhaupt dwars krijgen.

 

Diep in de buidel

En dan de snelheid: In 5,1 seconden naar 100 km/h en een ongekende acceleratie totdat de begrenzer op 250 km/h ingrijpt. Dat de Z4 sDrive35i met zijn 306 pk een snelheidsduivel is, mag duidelijk zijn. Gelukkig is de remkracht vrijwel net zo indrukwekkend als de acceleratie. Qua sportieve rijeigenschappen kan hij zich bijna meten met bijvoorbeeld de Porsche Boxter, maar met name in het segment van de Mercedes-Benz SLK en de Audi TT RS zal BMW roet in het eten gooien. Ook zaken als standaard EfficientDynamics, een verbruik van 9,0 l/100 km en een energielabel E is wellicht niet het belangrijkste in deze klasse, maar het zijn acceptabele en noemenswaardige cijfers. Wel moet er flink in de buidel getast worden. De Z4 sDrive35i is er vanaf € 66.000,-, maar inclusief DCT (€ 1.680,-), M-onderstel (€ 1.644,-) en diverse andere opties kost ons testexemplaar zo’n € 82.000,-. De nieuwe Z4 is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Deze auto koop je puur voor de fun, de looks en de rijeigenschappen. Overigens is er een ‘goedkopere’ sDrive23i (€ 48.500,-) en sDrive30i (€ 58.500,-) leverbaar, met vermogens van respectievelijk 204 en 258 pk.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer